Да не се чудите после, защо квартала ви е ужасен, а пътищата са пълни с дупки
Ново проучване на Института за пазарна икономика, разкрива стряскащи цифри относно дейността на местните органи на самоуправление. Организацията е направила проучване на проектите в 86 общини, за периода 2011-2014 г. Данните, които използват са от одитните доклади на общините, предоставени на Сметната палата. Под провалени проекти, ИПИ има предвид онези начинания, които според одитните доклади не изпълняват заложените цели.
Заключенията на икономистите, са че
70% от разходите на изследваните общини могат да се окачествят като провал,
докато едва около 5% от тях са успешни. Останалите 25% не могат да бъдат класифицирани, нито като успешни, нито като провалени. Причините за този висок процент на провалите може да се обобщи по следния начин:
две трети некомпетентно управление и една трета умишлени злоупотреби.
Вследствие на тези провали, държавата и общините са прахосали 3,5 млрд. лева в периода 2011-2014 г.
Според експертите от института, тези данни за местната администрация са много по-стряскащи, от данните при подобно проучване, само че за централната администрация. При централната администрация, само 45% от проектите са провал, а успешните проекти са невероятните 27%.
Какъв подвиг!
Когато си говорим, че местната администрация е пропита от корупция, сигурно не си даваме сметка за мащабите на цялата на цялата тази дупка. Ако можем да преведем констатациите на доклада, едва около 5% от парите предназначени за облагородяване на околното пространство и живота като цяло, постигат желания резултат. Другите 95% потъват в дъното или в джоба на някой местен бабаит.
На този фон, кметове на незнайни общини и кметства, постоянно обвиняват централната власт,
че ограничавала местното самоуправление.
Трябвало повече децентрализация. Съвсем правилно обаче централната администрация държи изкъсо общините и може би не е достатъчно. Имайки предвид склонността към далавера и „експертния капацитет“ на повечето кметове на общини с население от порядъка на 5-6 хил. души,
няма защо да се учудваме, че резултатите им са плачевни.
Нещо повече, за централната администрация е практически невъзможно, да надзирава абсолютно всеки, защото самата тя е пропита от корупция.
Повечето общини, просто нямат потенциал да извършват големи проекти
и това трябва да се разбере от централната власт. Държавната администрация, трябва да поеме големите проекти, да ги менажира и да бъде лично отговорна за тяхното изпълнение. Видяхме какво се случи с община Видин, която нагърбвайки се с изпълнението на голям европейски проект, на практика фалира. Тя просто пое твърде голям риск, но и нямаше друга алтернатива. Проблема е там, че тя не е единствената. Финансовото състояние на много от общините е плачевно, защото
политическата безотговорност за местната хазна е в пъти по-голяма от тази в централната държавна администрация.
Все пак експертите констатират някакво светлина в дъното на тунела. Най-голям е процентът на провалените доклади през 2012 г. докато през 2014 г. сме свидетели на известно подобряване. Трудно може да се обясни, на какво се дължи това, имайки предвид, че
спадът застъпва управлението на две различни правителства и политическа нестабилност.
Правилното изразходване на местните пари, не зависи само от надзора на държавата. Зависи и от вашата критична роля. Когато знаете, че кмета ви краде, не си затваряйте очите, защото той краде вас.
/35