АПИ ще плаща на външни ИТ помощници по 290 лв. на час

АПИ ще плаща на външни ИТ помощници по 290 лв. на час - картинка 1

Злополучната тол система, изградена от КАПШ, поскъпна рязко на 320 млн. лева

Прясно подписан договор между Агенция "Пътна инфраструктура" и консорциума "Капш Трафик Солюшънс" рязко оскъпява прословутата тол система, която според премиера Бойко Борисов трябваше да е "печатница за пари" за бюджета. През 2018 г. групата от фирми, дъщерни на австрийската "Капш", спечели поръчката за изграждане на системата за електронно събиране на винетки и на тол такси с цена 180 млн. лева, а сега новият контракт й осигурява допълнителни 140 млн. лева - за "Проактивен мониторинг на системата и надграждане на функции". 

"Капш" са договорили отлични хонорари за своите кадри - ИТ специалисти, които ще работят по задачата. Според документацията на обществената поръчка часовите ставки за тестър, програмист, системен специалист и проектен мениджър са в диапазона 258 - 290 лв. Това означава, че всеки от тези експерти може да си докара над 10 000 лв. само за една нормална работна седмица (40 часа).  

В договора, който е подписан в навечерието на Коледа - на 23 декември, и е публикуван на 22 януари т.г. в регистъра за обществените поръчки, пише, че ангажиментите на "Капш" са за 5-годишен срок. Това означава, че всяка година консорциумът ще получава по 28 млн. лева от българския бюджет. 

 

От АПИ твърдят,  че допълнителният труд на "Капш" се налага, защото администрацията, назначена да обслужва и надгражда тол системата, не можела да се справи сама и се нуждаела от обучение. Тези обяснения са смехотворни, тъй като тол чудото работи едва от десетина месеца и ни бе представено като връх на технологиите, а се оказва, че вече трябва да се доразвива и доизкусурява. 

Електронното събиране на пътни такси за изминато разстояние официално започна през март 2020 г.  Тогава пред пубиката бе разигран етюд - шефът на консорциума изпълнител предаде символично ключа от тол системата на българската държавна администрация. Сега, когато е подписан новият договор за нови 140 млн. лева, събитията от миналия март изглеждат, сякаш са връчили на шефа на АПИ "ключа" на космически кораб и са му казали - хайде порадвай се, после ще те учим да го караш, но трябва да платиш. 

Този развой всъщност не е изненадващ, изненада е само арогантната упоритост на властта. Още през август 2020-а на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" се появи съобщение, че макар тол системата вече да е приета и да работи, партньорството с "Капш" не е приключило. АПИ обясни, че ще възложи на „Капш трафик солюшънс“ ДЗЗД нова обществена поръчка - Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности“, и че не кани други кандидати, защото ноу-хауто си е на "Капш".

Последваха реакции на възмущение и критики. После настана затишие. Междувременно Комисията за защита на конкуренцията не откри нищо нередно в поръчката за надграждането. А преди няколко дни "Капитал" разкри, че сделката вече е факт.  

Под договора с "Капш" стои подписът на шефа на АПИ Георги Терзийски (вляво). В документацията на поръчката пише, че се налага "реконфигуриране на системата с цел осигуряване на необходими  апаратни и програмни ресурси за интегриране на Национални и/или Европейски доставчици на услуги за таксуване на база на изминато разстояние, в т.ч. всички дейности по изпитване на платформите за взаимна интеграция и достоверен и защитен обмен на данни за таксуване". Нима АПИ не е била наясно още преди година, че ще се наложи "интегриране" на платформи и обмен на данни? Излиза, че е приела недовършена и недомислена тол система - същата, за която премиерът Борисов и министрите му твърдяха, че е най-новата и най-модерната в Европа...

 

Какво не е наред

Години наред регионалното министерство и АПИ твърдяха, че консорциумът от фирми, оглавяван от австрийската "Капш", само ще изгради тол системата, а след това ще я експлоатира българската държава. Именно това бе оправданието за създаването на поредната служба мастодонт - Национално тол управление, със заявката в него да работи армия от близо 1000 души - инспектори, програмисти, спецове по поддръжка на мрежи, хардуер и прочее. Сега тези уверения и "аргументи" звучат като лъжа.  

Според скорошни абсурдни "обяснения" на АПИ в тол управлението работят "само" 900 души и те са основно тол полицаи, които ловят нарушители по пътищата, а местата за ИТ специалисти били малко на брой и не всички от тях били заети. 

Поръчката се възлага на съдружието на "Капш" директно - без търг или конкурс. Оправданието е, че само който е сътворил мрежата, може да я стопанисва и надгражда. И че заетите в българската администрация чиновници и ІТ специалисти, ангажирани с тол системата, трябвало да бъдат обучавани от фирмите изпълнителки. Не е ясно защо това не е било  взето предвид и калкулирано още когато се готвеше документацията за избор на изпълнител на тол системата.

Безочието на АПИ стигна до откровеното заявление, че се налага данъкоплатците да плащат и на кадри на държавна служба, и на външни експерти за едно и също - да експлоатират и развиват тол мрежата. Олег Асенов от управата на пътната агенция нарече дублажа "втора застраховка" - понеже системата за електронно събиране на пътни такси била с толкова сложни функционалности, че "изисква постоянното поддържане в работоспособност,  за това е необходим непрекъснат денонощен мониторинг на всичките й параметри, реакция преди възникването на евентуален технически проблем и превантивното му разрешаване в максимално кратък срок“ - затова  ІT кадрите на тол управлението ще продължат да си работят, но ще бъдат подпомагани от експерти на „Капш“.

Различни представители на властта непрестанно тръбят, че българската тол система е най-модерната в Европа. Би трябвало да е така, защото е съвсем прясно изградена и е в експлоатация само от 10 месеца - от 1 март,  а и както самата АПИ твърди, е "сложна и натоварена с доста задачи".  В същото време според новата обществена поръчка вече трябва да се надграждат "нови функционалности"?! Защо не са били разработени досега, не е ясно.

АПИ посочва, че "по подобен начин" се експлоатирала тол системата в Чехия, а също и в Германия, но "преди години" (което означава, че там са се отказали от модела). А в Чехия пък през март 2019 г. имаше обиски в офиси на "Капш" и обвинения в корупция срещу висщи чиновници. Скандалът доведе до оставка на транспортния министър, а от миналата година чешката тол система си има нов оператор - консорциум с участието на милиардера Петр Келнер.

Всички събития около тол системата водят към въпроса, който "Сега" зададе и през август миналата година - не е ли време за посещения на прокурори и за оставки и в България? 

 
/10

Facebook Коментари

Коментирай

Ще се ваксинирате ли срещу COVID-19?

Блогове