Човекът, променил бъдещето ни!

Човекът, променил бъдещето ни! - картинка 1

Хенри Форд и революцията в индустриалното производство

5/Професия: американски предприемач! Или поне така биографиците определят Хенри Форд. Но не… само… Хенри Форд е нещо повече от основател на един на съвременните автомобилни гиганти – детройтската корпорация Ford Motor Company.

Той е човекът променил революционно индустриалното производство в края на XIX и началото XX в.

Историята на индустриалната революция на планетата започва на 30 юли 1863, когато в община Спрингвил, Уейн Кънтри, щата Мичиган се ражда Хенри Форд. Едва ли някой е предполагал, че роденият в процъфтяваща ферма в Диърборн, Уейн Кънтри Хенри Форд ще стане създател на световен автомобилен гигант. Но явно съдбата обича смелите.

Невръстният Форд е първото от шестте деца в семейството на Уилям и Мери Форд. Учи в местното училище, където отрано показва интереса си към механиката. Едва 13-годишен Хенри Форд губи майка си, чиято смърт тийнейджърът преживява изключително болезнено. Когато е на 15, баща му му подарява джобен часовник, който младежът разглобява и сглобява многократно. Именно на тази възраст

Хенри Форд конструира и първия си парен двигател.

Още през 1875 г., когато Хенри Форд е едва на 12 години, той прекарва почти цялото си свободно време в малка работилница, която сам е успял да оборудва. Това обаче не е достатъчно и през 1879 г. Хенри Форд напуска дома си и се премества в Детройт, за да започне работа като чирак-механик. Не забравя откъде е тръгнал, затова често се връща вкъщи, за да помага в селскостопанската работа. Работи като чирак-механик в продължение на 3 години, след което се връща в Диърборн.

През 1891 г. Хенри Форд става инженер в компанията на Едисон в Детройт. Повишението му в главен инженер през 1893 г. му дава достатъчно време и средства, за да се посвети на личните си експерименти по разработка на двигател с вътрешно горене.

Хенри е все още твърде млад, когато през 1885 г. Карл Бенц и Готлиб Даймлер създават своите автомобили и започват да ги продават. Форд веднага се заинтересувал от тези "коли без коне" и през 1896 г. вече е конструирал автомобил по собствен проект. Точно през тази година е кулминацията на неговите експерименти, когато Хенри Форд завършва своя първи автомобил – квадрациклетът.

Първият двигател на Хенри Форд е конструиран върху дървена кухненска маса в дома му на "Багли авеню" 58.

Въпреки способностите му първите две негови начинания са безуспешни.

И така, след два неуспешни опита идва 1903 г. Хенри Форд – годината, в която той основавва Ford Motor Company и обявява на глас: "Аз ще направя коли за масата хора". Форд е вицепрезидент и главен инженер на компанията, притежаващ 25,5% от акциите. Първият автомобил, произведен от дружеството, е продаден на 23 юли 1903 г. Хенри Форд става собственик и президент на Ford Motor Company през 1906 г.

Индустриалната революция вече е факт

През 1913 г. идва времето и на индустриалната революция поставена именно от Хенри Форд. За да отговори на все по-нарастващото търсене на модела "T", Хенри Форд насочва вниманието си към подобряване на производствените процеси. Разработеният от Форд бизнес модел включва производство в голям мащаб и от добре платени работници.

Така се появява и поточната линия в производството на коли, което е най-големият принос на Ford Motor Company към автомобилното производство в света. Подобно производство е въведено за първи път в завода Highland Park в Мичиган. Новата технология позволява на работниците да останат по местата си и да изпълняват многократно една и съща дейност върху няколко превозни средства. Движещата се поточна линия се оказа изключително ефективна и помага на компанията да надмине нивата на производство на конкурентите си,

като същевременно прави и автомобилите по-достъпни.

Хенри Форд не спира дотук и през 1914 г., след успеха на поточната линия, той налага и друга иновативна идея в производството на автомобили. Форд стряска света, като обявява, че ще плаща по 5 долара дневна надница на своите работници. На фона на увеличеното заплащане се намаля… работния ден – от 9 на 8 часа. Въпреки че увеличението не е еднакво за всички работници, средната заплата скача повече от два пъти.

През септември 1945 г. Хенри Форд се оттегля от поста президент на Ford Motor Company, а управлението поема неговият внук Хенри Форд II. През май 1946 г. Хенри Форд получава признание за своя огромен принос към автомобилната индустрия - американският петролен институт го удостоява със златен медал за забележителен принос.

Хенри Форд умира на 83-годишна възраст, оставяйки зад гърба си една цяла империя, променила бъдещето на човечеството.

/40

Facebook Коментари

Коментирай

Какво очаквате от българското председателство на Съвета на ЕС?

Управляващите ще използват повода да се хвалят.

56.52%

Българското кое?

26.09%

Опозицията ще използва повода да прояви активност.

8.70%

Ще "валят" медийни скандали - у нас и в чужбина.

8.70%

Бълагрия ще придобие сериозен авторитет на международната сцена.

0.00%

Блогове