Москов да си тръгва, за да не нанася повече вреди!
1/ Илко Тодоров Семерджиев е български стоматолог и политик, министър на здравеопазването в периода 1999-2001 г.
-Какво следва след решението на ВКС за реформата, и отмяната на текстовете на министър Москов?
Първо, това, което следва е чисто психологическо, защото това е потвърждение от най-високо ниво за несъответствие на текстовете, които доктор Москов предложи с Конституцията. Това показва липса на административен и правен капацитет.
Второто, което следва, е това което той самият обяви,
че ще видоизмени текстовете и отново ще предложи същата схема. Това означава, че този човек не желае да се съобразява с нищо около себе си, нито с обществото, нито със съда, нито с политическите партии. Ние видяхме много ярки свидетелства за това за много кратко време. Първо вота на недоверие, който се случи в парламента, второто беше събора на лекарския съюз, на който
265 делегати казаха "не на националния здравен рамков договор 2016" срещу едва десет гласа "за".
Това само по себе си е вот на недоверие от страна на професионалната гилдия, чисто професионален вот. След това видяхме, че и върховният административен съд бламира неговата методика за изработване на регионална и национална здравна карта. За финал и ВКС бламира и предложеното от него разделяне на универсалното медицинско покритие на два пакета "основен" и допълнителен" като тези които попадат в допълнителният ще трябва или да си плащат или да се наредят на листа на чакащите, което е дискриминация по диагноза. Tова е ситуацията, която вероятно ще продължи да се развива, защото Москов отказва да се съобрази с мненията на различните институции.
-Какво е мнението ви за разделянето на здравните пакети и може ли да се намери баланс?
Разбиването на универсалното покритие за медицинска помощ на здравноосигурените хора е първо несправедливо. Не може когато сте коректен платец на здравни вноски, да ви се каже, че попадате в допълнителният пакет и или ще си плащате или ще чакате.
Вие вече сте си платили и дори авансово.
Така ви сегрегират в допълнителни пакети, като социално незначим, а в основния се превръщате в социално значим и имате право на ползване на медицинска помощ. На практика правото на медицинска помощ произтича от един, единствен факт - заплащането на здравни осигуровки и от нищо друго.
-В момента ситуацията е също парадоксална, хора които си плащат са изправени пред ситуация да го правят отново, поради липсата на направления. Какво е решението?
Това отново е поради едно друго действие на министър Москов, което беше регламентирано с постановление N 57 от март 2015 г. С него той фиксира бюджетите на болниците и ги регионализира. На практика изчерпвайки месечният си бюджет в средата на месеца, лечебните заведения са принудени да отговарят на пациентите "чакайте следващият лимитиран бюджет" и елате другия месец. Положителното решение, което развързва тази ситуация беше въведено още с въвеждането на здравното осигуряване:
Принципа "парите следват пациента" и не се правят фиксирани бюджети които да финансират структури.
Когато финансирате структура, колкото и пари да имате, те винаги са недостатъчни, а когато плащате за свършена дейност, тогава ще имате и пари за нея. Направете сметка - този феномен през 2000 година с 1 млрд. бюджет не съществуваше, съществува обаче през 2016 г. с 3 млрд. и 200 милиона бюджет. Това е лошо управление.
Това е диагнозата на Москов: невежество и лошо управление.
-Какво следва за пациентите от буксуването на реформата?
Следва сегрегация, за която говорим по отношение на пакетите. Плащане на ръка и чакане в дългите листи на чакащите, ако попаднете в така наречения "допълнителен пакет" на доктор Москов.
Какво бихте посъветвали министър Москов, кой е правилният път?
Максимално бързо да си тръгва за да не нанася повече вреди.
/29