Наемането ще е вече за срок от 99 години, концесионерът трябва да плати в аванс 600 млн. лева
„До две седмици концесията за летище София ще мине на Министерски съвет“, каза за No Comment министърът на транспорта Ивайло Московски. В средата на идната седмица концесията за летище Пловдив също ще бъде обявена, сега се гледа в МС, допълни министърът.
Историята на тази концесия е още от предишното управление на ГЕРБ.
Още с поемането на поста, Московски постави на поста директор на летище София Веселин Пейков. Той от своя страна обяви мащабни идеи за обновяване на аеропорта. Той обяви, че старият Терминал 1 ще бъде съборен и на негово място до 5 години (тоест до 2016 година) ще бъде построен нов – по-голям Терминал 2, с 18 ръкава, с две основни галерии, паркинг на няколко нива, който да обслужва по 5-6 млн. пътника на година. Двойният ръст на пасажерите се очаквал след края на икономическата криза, но водени от сантименти, пътниците не приемали идеята и не искали да се простят със старата сграда.

Тогава първи Пейков отваря темата за концесиониране на летището. Малко след това министърът обявява изготвянето на предконцесионен анализ. Той не беше привършен до края на живота на онзи кабинет на ГЕРБ, но стана ясно, че
аеропортът е осъден да плати обезщетение на Кувейтския фонд, строител на втората писта на летището, заради закъснели строителни разрешения, оскъпяване на строителството и проблеми с очуждаването.
Преди 9 години кувейтците претендираха за 20 млн. долара, решението на арбитража през 2012 г. бе вече за 38 млн. долара, а накрая сумата набъбна до 42 млн. долара. Част от сумата обаче е била на депозит в КТБ и така безвъзвратно потъват 27 млн.лв., които са блокирани в банката от Кувейтския фонд за арабско икономическо сътрудничество.

Предконцесионните анализи бяха писани от различни фирми, но нито един от тях не бе приет.
По думите на министър Московски с пускането на концесиите за летищата в Пловдив и София и избора на концесионери, в България не остават други летища за отдаване. Още от 2006 година тези във Варна и Бургас се управляват от "Фрапорт".

Повече от 10 години бяха правени опити да бъдат намерени инвеститори в аеропортите в Русе и Горна Оряховица. Сред идеите за Русе бе то да бъде резервно на букурещкото Отопени, но румънците направиха ремонт на своя аеропорт и повишиха нивото му. Накрая, през 2014 година,
русенският аеропорт бе отдаден за стопанисване на общината,
а кметът обясни, че ще се ползва за нуждите на малката авиация и ще бъде със статут на летателна площадка.
Драмата с Горна Оряховица бе още по-тежка, защото аеропортът работеше със статут на международен, но реално основните му ползватели отново бяха авиатори-любители.
Едва в средата на януари, 2016 година бе намерен концесионер за 35-годишен период в лицето на консорциума „Гражданско летище Горна Оряховица“. В него
с ключово участие са Румен Гайтански-Вълка и кардиохирургът Генчо Начев.

Мажоритарен собственик на консорциума с 95% от капитала е фирма "Кристална вода", чиито управител е Спиридон Александров, ръководител на Оперативна програма „Околна среда“ от квотата на ДПС в кабинета Орешарски. Мажоритарен собственик на „Кристална вода“ е компания е "Кей Ар Консулт", индиректно свързана с Гайтански, а останалите акции се държат от кардиохирурга Начев.
В изискването към кандидатите е включен опит в управление на летище и авиационна компетентност. За да се впише „Кристална вода“ в условията е създаден консорциума „Гражданско летище Горна Оряховица“, като в него влиза и самото летище.
Концесионерът е с 48 месеца гратисен период през което време няма да се плаща концесионна такса. След това всяка година ще се плаща по-високата сума по една от двете възможности: 10 % от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата, или 70 000 лева без ДДС, коригирана с приложимия за съответния период инфлационен индекс, съгласно концесионния договор.
До този момент концесионерът не е дал информация по какъв начин аеропортът ще се развива.
В задълженията му обаче е разписано, че инвестициите за срока на концесията ще бъдат в размер на 32 млн. лева, в това число 22,4 млн. лева за първите 4 години.
„Очакваме сериозни инвеститори да се поинтересуват от летище Пловдив“,
каза министър Московски. Аеропортът, чиято обновена сграда e изградена по шенгенски правила, бе открита през лятото на 2009 година. Очакваният пътникопок е около 500 хил. души годишно. През 2014 г. аеропортът е обслужил 104 000 пътници, сочи годишния отчет. Приходите от дейността му са намалели до 3.8 млн. лв. спрямо 4.1 млн. лв. през 2013 г. Загубата е нараснала с 200 хил. лв. до 1.2 млн. лв. За деветмесечието на 2015 г. приходите от оперативна дейност продължават да падат и са със 17 на сто по-ниски спрямо същия период за 2014 г.
Очакванията бяха летището да се използва масово за чартърни полети, както и за редовни линии за хора, които искат да потеглят към курортите. Редовните линии обаче бяха сведени до две -нискотарифния ирландски превозвач Ryanair и руската S7, която по-късно бе заменена с израелска компания.
През октомври, 2011 г. ирландците заплашиха със спиране на трите си редовни линии поради неизпълнение на договора между тях и Фонд за развитие на Пловдив.
Накрая спряна беше само линията към Бергамо.
Аеропортът стана тъжно известен, след като на него като на резервно летище в края на ноември, 2015 г. след полунощ, се приземиха два полета на нискотарифна компания, но се оказа, че то не работи. Пътниците чакаха около три часа, докато по телефона бъдат събудени съоветните служители и да пристигнат, за да докарат стълби и да свалят пасажерите. Тогава стана ясно, че поради липса на достатъчно полети, вечерно време летище Пловдив пуска кепенците. Засега интерес към аеропорта са заявени от „Пампорово“ АД и инвеститори от други държави.
До две седмици трябва да бъде обявена и концесията за летище София, като исканата авансово сума е в размер на 600 млн. лв.

В предишно изказване Ивайло Московски коментира, че сумата ще бъде ползвана за погасяване на дълговете на БДЖ, но досега не е съобщено, че за иначе непозволената държавна помощ е получено разрешение от ЕК.
Министърът поясни, че и двете концесии - София и Пловдив, - са подготвени за срок от 35 години според сегашния Закон за концесиите, но е възможно те да бъдат удължени 99 години с приемането на нов Закон за концесиите, който скоро влиза за обсъждане в Народното събрание. Московски поясни, че новият Закон за концесиите е съобразен с влизането в сила на новата европейска директива в тази област от 15 април.
„Така продължителността на концесията ще е адекватен на обема й“,
коментира министърът.
Важна подробност за летище София е, че няма накъде да се разширява - от едната страна е физически опряно в кв. Христо Ботев, от другата страна е Ботевградско шосе и от третата - в Околовръстното. Няма място за нови писти, а ако кацне самолет от категорията на А380, той няма къде да се завърти.

Заради близостта на махалата, от летището смениха за своя сметка дограмите на къщите на първа и втора линия в кв. "Христо Ботев", които гледат към пистите. Направиха и шумов екран на мястото, където да се дава запуск на самолетите, за да не бъдат буквално издухани леките постройки в бизката ромска махала.
От друга страна, теснотията е свързана с едно рядко удобство -
столичното летище е сред уникалните в Европа, защото то се намира практически в центъра на града.
А самият факт, че на същото място кацат и нискотарифните полети го прави вероятно единствено по рода си. Повечето пасажери на евтинדте авиокомпании пътуват по земя до близкия голям град между час и три часа. У нас това става за 15-20 минути.

За летище Балчик, което трябваше да върви „пакетно“ със столичния аеропорт вече и дума не става. Опитите да се каже, че то ще бъде „резервно“ на обновеното летище Варна не издържа на никакви аргументи. Така ако играещите голф искат собствена летателна площадка, те ще трябва сами да си търсят инвеститор.
/10