Дванайсет метрова дупка зейна под метрото в Дружба

Дванайсет метрова дупка зейна под метрото в Дружба - картинка 1

Подпочвени води издълбали кухина под трасето в кв. "Дружба"

Снимка: news.bg

Построен участък от подземната железница пропадна заради недоглеждане и евтино строителство

9/По-малко от година след пускането на участъка на метрото от кв. „Младост“ до „Летище София“ под релсите зейна дупка. 12-метров участък в района на станцията в квартал „Дружба“ хлътна заради подпочвени води. Официалната причина – повърхностни води се стичали от близкия склон, измили почвата и издълбали кухина. Затова от няколко дни влакчетата преминават бавно през участъка, а вече се налага и ремонт.

В началото на юни пак заради подпочвени води пропадна част от булевард „Черни връх“ в района на строежа на станцията към кв. „Хладилника“. Тогава водите дойдоха от стар канал, който не се използвал от години. Строителни експерти обаче се усъмниха в качеството на строителството на тунела на метрото. На самия „Черни връх“ това е втори инцидент.

 

Изпълнителите на проектирането и строителството в двата участъка са различни, но ги обединяват въпросителните

как точно са спечелили обществените поръчки.

 

Преди няколко месеца след проверка на дирекция „Одит на средствата от ЕС“ на процедурите възложителят „Метрополитен“ беше санкциониран с близо 7 млн. лева заради ограничителни условия в търга. Проблемът беше, че според условията за кандидатстване от проектантите, включени в строителните консорциуми, е можело да не се изискват сертификати за качество. Дали това има нещо общо с липсата на мерки срещу евентуалната поява на подпочвени води, не знаем, но е факт, че едва сега ще се изграждат канавки, в които водата от склоновете да се събира.

Друга

 

причина за очевидното недоглеждане може да се окаже ниската цена на строителните работи.

 

Одитът е показал, че отсечката от „Дружба“ към „Летище София“ е строена за 16,9 млн. евро на километър, а тази в посока към Бизнес парка – за 17 – 18 млн. лева. За сравнение при строежа на метрото във Варшава, Будапеща и Прага средната цена е била съответно 130 млн., 180 млн. и 125 млн. евро на километър.

Ясно е, че с ниски цени и последващи анекси се раздават поръчки на правилните фирми. Ясно е, че евтиното излиза скъпо.  Ясно е, че като се пести от материали, страда качеството. Сега въпросът е дали в един момент няма да стане и опасно за пътуващите с подземните влакчета.

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове