Фандъкова, да направим градския транспорт безплатен?

Фандъкова, да направим градския транспорт безплатен? - картинка 1

Според разчетите на общината пътуването с едномесечните карти излиза под 50 стотинки, а за хората с преференциални карти още по-малко, а над 60% от гражданите на София ползват карти.

Снимка: banker.bg

В Европа има и такива места

Във всички европейски столици цената на единичния билет е висока, за разлика от картите, които правят пътуването по-евтино.Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова пред БНР по повод подготвяното увеличение на цените на билетите за обществен транспорт до 1.60 лв.

Кметицата добре прави сравнения с Европата, но май забравя, че не е кмет на Брюксел или Берлин, а на София.

Макар, че ако вземем пример от Германия (мисля, че и тя беше в Европа?) градският транспорт е райониран на зони и за отделните зони или комбинации от тях се продават различни по стойност билети. Билетите често не важат само за едно возене, а почасово. Дефакто, може да сменяте превозното средство със същия билет. Освен това Градския транспорт често е денонощен, но след 00 ч. е много на рядко. Именно за това има разписания по спирките.

Е, да по-скъп е билета от българския, ама и качеството на транспортната услуга е на едно европейско ниво. Там по-стари от 15 години „трамваи и коли не звънят“, както се пееше в един български шлагер. А, в София 15 годишните транспортни средства минават за нови!

standartnews.com
Разходите за предоставяне на безплатен градски транспорт в Талин са изчислени около 12 милиона евро
Снимка: standartnews.com

За съотношението заплати и цена на градския транспорт изобщо няма нужда да говорим. То се знае, гоним Европа само там, където ни е удобно. За другото по-добре да мълчим. Нали госпожо кмет?

И като говорим за европейските столици да споменем и Талин там градският транспорт е безплатен от две години.

Без пари пътуват всички, които имат адресна регистрация в града. Мярката е с цел да се подобри екологичният климат в града. Талин, в сравнение със София, е доста по-чист.

То във всички европейски столици е по-чисто от колкото в София, но това е друга тема.

Местната управа на Естонската столица, взима решение за безплатен градски транспорт, за да намали употребата на частните автомобили по улиците на града. В Талин бяха закупени 70 нови (забележете нови!) автобуса и 15 трамвайни мотриси.

Госпожо Фандъкова, вашият естонски колега го прави заради екологията, а не заради задръстванията, макар че в София и от тях си имаме в повече от колкото във всяка друга столица в ЕС.

Идеята за безплатен транспорт беше гласувана на референдум през преди три години.

Вие защо не ни попитате на референдум дали искаме билетче от 1,60 лв? Не смятате ли, че и това би било европейско също?

Отново в Европа едно малко градче във Франция с 400 хиляди жители и още едно в Белгия  предлагат също на жителите си да се возят безплатно в обществения транспорт.

И като взимаме пример от тази Европа, е хубаво да знаете и тези неща. Може пък да е по-добре да станем втората столица с безплатен транспорт и петият град в Европа.

Така поне по един показател да сме в Топ 5.

standartnews.com
Румънският град Клуж-Напока вече е известен и с безплатния автобусен транспорт за четящи
Снимка: standartnews.com

И понеже сте учител да Ви дам още една идея пак от Европата, която все давате за пример: В Румънският град Клуж Напока в областта Трансилвания е първият град в света, въвел безплатен превоз за всички пътници, които четат книга в градския автобус.

Току виж за да се возим безплатно, сме станали малко по-грамотни.

Как мислите, госпожо Фандъкова?

 
/29

Коментари 1

  • #1
    gergana maneva -

    Anton Vasilkovski преди 7 часа · .. Цитат от нета: "Какво стана с моето предложение да се направи безплатен градски транспорт, или транспорт на символични цени (5-10 стотинки билет), спонсориран от общината - универсален и комбиниран (метро+трамваи+автобуси), като в комбинация с това се наложат ЖЕСТОКИ, ДРАКОНОВСКИ ТАКСИ на всеки въртоволановец, който навлиза с личния си автомобил на вътрешната територия на града: нещо от рода на 2-5 лева на ден за пребиваване с кола във вътрешната икономическа зона на града. Това ще облекчи бюджета на работещите, които нямат или не ползват кола, за да отиват на работа (които вероятно по начало са по-бедни, щом нямат кола), ще обезкуражи въртоволановците да се юркат по улиците и да замърсяват шумово и с отпадни изгорели газове, и ще ги мотивира също да ползват градски транспорт, ще ликвидира маршрутаджиите и бакшишите - които вместо да седят по цял ден, изнудвайки нуждаещи се от превоз пътници, ще бъдат принудени също да си намерят и работят реална работа."

Facebook Коментари

Коментирай

Какво очаквате от българското председателство на Съвета на ЕС?

Управляващите ще използват повода да се хвалят.

56.52%

Българското кое?

26.09%

Опозицията ще използва повода да прояви активност.

8.70%

Ще "валят" медийни скандали - у нас и в чужбина.

8.70%

Бълагрия ще придобие сериозен авторитет на международната сцена.

0.00%

Блогове