Горанов предлага да поеме контрола над хазарта

Горанов предлага да поеме контрола над хазарта - картинка 1

Предлага и по-ниски такси за лотариите

Държавната комисия по хазарта да се преструктурира в Национална агенция по хазарта, предвижда проект на Министерството на финансите за Закон за Националната агенция по хазарта, публикуван за обществено обсъждане. Предвижда се тя да бъде едноличен орган и нейният изпълнителен директор да извършва всичко, свързано с регулацията и контрола на хазарта, а той да бъде назначаван от финансовия министър и да бъде на негово подчинение.

С този проект се предлага и промяна на таксите, които дължат организаторите на лотарии и спортни залагания.

Министерството обявява проекта ден след като специализираната прокуратура влезе в Държавната комисия по хазарта и започналата финансова ревизия заради сигналите за занижаване на събираните от частните оператори на лотарийни игри такси. В момента законът дава възможност да се плаща по два различни начина. Седмица по-рано пък лидерът на НФСБ Валери Симеонов внесе в Народното събрание промени в Закона за хазарта, предвиждащи частните лотарии да спрат работа и организирането им да стане държавен монопол. Той каза, че е говорил с министъра на финансите за идеята си, а Горанов я подкрепи. Още тогава финансовият министър спомена, че ще предложи и промяна за комисията по хазарта в едноличен орган.

Събитията около регулирането на частните лотарии станаха причина бизнесменът Васил Божков, който контролира "Национална лотария" и "Лотария България", да наруши дългогодишното си медийно мълчание и да заяви, че зад тази идея стоят управляващите, а целта е един успешен бизнес да бъде прехвърлен на друг играч. В отговор тази сутрин премиерът Борисов поиска изрични гаранции, че само държавата ще се занимава с лотарията.

Проектът е публикуван за обществено обсъждане до 22 февруари, но все още няма официален коментар как ще бъде съотнесен към промените, предложени от Симеонов и ще остане ли идеята лотарията да е държавен монопол. Междувременно идеите на "Патриотите" бяха приети на първо четене в бюджетната комисия, като депутатите от БСП и ДПС гласуваха с "въздържал се".

В законопроекта е посочено, че издадените от Държавната комисия по хазарта лицензи запазват действието до
изтичане на срока им. Образуваните и неприключили производства по издаване на лицензи пред закритата комисия ще се разглеждат по реда на Закона за хазарта.

Новата агенция ще наследи дейността на досегашната комисия и ще осъществява регулация, надзор и контрол на хазарта и свързаните с него дейности, като контролира организаторите на хазартни игри, производителите и търговците на игрално оборудване и поддържащите го фирми. Тя ще има изпълнителен директор и заместници, които ще се назначават от финансовия министър.

В правомощията на изпълнителния директор ще са издаването и отнемането на лицензи, утвърждаването на игрални правила, установяването на публични вземания, прилагането на принудителни административни мерки и налагането на административни наказания. Той ще може и да дава становища по Закона за хазарта и подзаконовите нормативни актове.

В момента решенията на комисията по хазарта се гласуват от колегиален орган на управление. Негови членове са шефът на регулатора (назначаван от финансовото министерство), както и по един представител на НАП, ДАНС, и на министерството на икономиката и министерството на правосъдието. Настоящият председател на комисията Александър Георгиев бе назначен през април миналата година.

Като цел на промените се посочва внасянето на яснота в статута на хазартния регулатор и осигуряване на прозрачност, оптимизиране и подобряване на работата му. Посочва се, че чрез премахването на комисията като колегиален орган и замяната ѝ с едноличен такъв ще се осигури бързина в производствата и ще има персонална отговорност за вземането на решения.

Създаването на агенцията се мотивира и с установени недостатъци и проблеми в работата на настоящия регулатор. Като пример се посочва сега действащата уредба, според която Комисията по хазарта се свиква най-малко два пъти месечно, а за провеждане на редовно заседание следва да има кворум. Практиката е показала, че често такъв не се осигурява, "което от своя страна води до излишно и неоправдано забавяне при постановяването на решения", пише в мотивите към проекта.

С новия законопроект финансовото министерство предлага и промяна на таксите, които дължат организаторите на офлайн лотария с търкане на билетчета, тото, лото и залагания върху спортни събития.

Предвижда се държавна такса за тях да бъде 25% върху разликата между стойността на направените залози и изплатените печалби. Изключение се прави за онлайн залозите, където и в момента принципът е разликата между залози и печалби да се облага, но с 20%.

Това означава, че облагаемата база е по-широка, пише "Капитал" и посочва, че ако средно около 60% от получените суми от играчите се връщат обратно под формата на печалби, то реално тежестта за компаниите намалява и ще е равносилна на около 10% от приходите. В момента законът предвижда такса от 15% от приходите от залози и втори вариант - 20 на сто върху стойността на получените такси и комисионни - именно по тях е спорът и разликата в плащането между тотото и частните лотарии.

С поправките се предлага и такса от 20% върху стойността на комисионните и таксите от хазартни игри, при които участниците играят един срещу друг, а организаторът само организира провеждането им, за което събира такси и комисиони за участие (това са напр. покер турнири).

Предвижда се и повишаване на годишните вноски за социално отговорно поведение, като те ще започнат да се събират вместо от всеки организатор, за всеки отделен лиценз. Таксите са фиксирана сума в размер на 50 хил. лв. за онлайн залагания, 10 хил. лв. за игрално казино и 5 хил. лв. за останалите видове игри. По закон тези такси отиват в Министерството за младежта и спорта за финансиране на одобрени проекти за младежки дейности. За какво дава тези пари ведомството на Красен Кралев четете тук.

Законът предвижда глоби за тези, които възпрепятстват работата на агенцията при осъществяване на контролните ѝ правомощия - от 1000 до 5 хил. лв., ако деянието не съставлява престъпление, а при повторно нарушение - до 10 хил. лв. Ако нарушението е извършено от юридическо лице или едноличен търговец, глобите са в размер от 2 хил. до 8 хил. лв. и от 4 хил. до 16 хил. лева при повторно нарушение.

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове