Грешки в ДНК са най-вероятните причини за диабет тип 2

Грешки в ДНК са най-вероятните причини за диабет тип 2 - картинка 1
Грешки в ДНК са най-вероятните причини за диабет тип 2 - картинка 2

Ново проучване, изследващо гените на повече от 120 хиляди души от Европа, Азия, Африка и Америка, предлага най-ясната картина до момента за гените, които имат отношение към диабет тип 2, пише Reuters.
Проучването е публикувано в списание Nature и поставя край на дебата, воден от десетилетия, за гените, които влияят на риска от диабет. Заболяването засяга 1 на всеки 10 души.
Изследователите са идентифицирали повече от дузина специфични гени, пряко ангажирани в развитието на диабет тип 2, които могат да служат за създаването на медикаменти.
За разлика от предишни проучвания, новото изследване предлага по-задълбочен поглед над гените, отговорни за заболеваемостта от диабет. В него е използвано ново поколение секверниране на ДНК, изследващо целия генетичен код на над 2 600 души болни от диабет, но и здрави.

Целта е била да се оцени приносът на два редки и общи гена, причиняващи диабет.
Учените са се концентрирали и над всички гени, произвеждащи протеин при близо 13 хиляди души. Използвани са още и статистически методи за оценка на риска при 111 548 души с по-непълни ДНК данни.
Изводите показват, че в повечето случаи, рискът от диабет тип 2 е причинен от общи грешки в генетичния код, а всяка грешка допринася за малка част от риска при конкретния човек от развитие на болестта.
Изследването доказва още, че промените в гените, изменящи начина, по който са направени протеините, имат пряко влияние върху появата на диабет тип 2.
Всички данни от проучването ще бъдат публично достъпни онлайн, с цел да се ускори процеса на разработването на лекарства за болестта, подчертават авторите на изследването.

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.