Комисията по транспорт в Брюксел подкрепи "най-лошия вариант" за шофьорите ни

Комисията по транспорт в Брюксел подкрепи "най-лошия вариант" за шофьорите ни - картинка 1

Въпреки протестите депутатите гласуваха връщане на камионите и 60 "охладителни" часа на всеки 5 дни каботаж

Комисията по транспорт в Европейския парламент не направи компромис и подкрепи най-неизгодниия за България компромис от т. нар."План Макрон".

Което обаче не означама, че пакетът ще влезе в пленарна зала, тъй като той представлява триада, т.е. състои се от три предложения или компромиса, пише Клуб Z.

Подкрепеното днес предложение бе на германския евродепутат Исмаил Ертуг. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната,в която е базирана фирмата, Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

Подкрепен бе и компромис за каботажа. На всеки пет дни каботаж трябва да има "охладителен период" от 60 часа, в който водачите трябва да се връщат.

Но изобщо не минаха другите два доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения. Предстои по-късно днес евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата по тези теми. Засега не е ясно какви текстове ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала - същите, променени или нови.

Някои намекнаха, че случаят е прецедент, което поставя мнозина в затруднено положение.

 Докато комисията заседаваше, под прозорците на ЕП - на емблематичния площад "Люксембург" - български, румънски, унгарски, полски превозвачи протестираха.

Заседанието на комисията започна с обяснение, че новите правила, които изискват и край на почивките на шофьорите в кабините на камионите им и прибиране на камионите и шофьорите им в страната им поне веднъж на четири седмици, практически ще разделят ЕС на Изток и Запад. Поводът бяха именно протестите на страни като България, Полша, Унгария, Прибалтика, Словения, Хърватия.

 

Един от румънските евродепутати настоя още в началото гласуването по пакета "Макрон" да се отложи. Мотивът беше процедурен - че нямало превод на всички езици на текстовете на докладите по пакета за мобилност и предложенията по него. 

Ръководството на транспортната комисия обаче бе непреклонно - по документа се работи от повече от година и гласуването не може да се отлага. А и преводи имало. 

Тъй като процедурата не позволява дебати - пристъпи се към гласуване. В крайна сметка се прие докладът по темата на германския евродепутат Исмаил Ертуг. Без компромиси за почивките на шофьорите и правилата за прибирането на камионите в държавите им. Според специалисти това е най-неизгодния за протестиращите вариант.

И присъствието на 4-има български евродепутати, заместващи свои колеги в комисията, не помогна силите да се обърнат в полза на протестиращите. Сергей Сташинев, Петър Курумбашев, Андрей Новаков и Ангел Джамбазки бяха в залата, а Курумбашев дори влезе в залага, за да гласува, облечен в жълта жилетка.

Това не е последният етап от процедурата по приемане на плана "Макрон". Тепърва предстои целият Европейски парламент да дебатира и да гласува пакета за мобилност. И гласуването в транспортната комисия днес не значи, че това би бил и окончателният текст, който ще се обсъжда в пленарната зала.

Когато чуха, че евдродепутатите са подкрепли най-неизгодния за България вариант, нашите шофьори изригнаха. По-късно при тях дойде министърът на транспорта Росен Желязков, който е в залата по време на гласуванет, и се опита да ги успокои. Той заяви, че нито един от трите доклада няма да влезе в пленарна зала, тъйкато пакетът "Макрон" се състои от всички тях. По тази причина българските шофьори реагираха с бурни възгласи.

На коренно различно мнение обаче бе евродапутатът Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП). Той смята, че това е най-лошят възможен вариант. Според него това показва втвърдяването на подкрепящите пакта държави и целта е той да бъд вкаран колкото се може по-бързов Европарламента, ако може още в този, чийто мандат изтича по-късно през годната.

"Най-доброто ще бъде Бойк Борисов да се обедини с колегитеси от Полша, Литва, Унгария и заедно да действат срещу ЕС. А ако трябва, да лягатс телата си пред Европарламента и да не допускат гласуването на пакета "Макрон", коментира  дипломатически източник в Брюксел.

Оптимизмът е неуместен поне на тои етап, смятат анализатори. Според български източник това малко напомня известната през 80-те г. пародия на коментар на футболен мач, според който минималната загуба на националния ни отбор само с 1:2 от Англия "автоматично се превръща в наша голяма победа".

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове