Коя е най-здравословната кухня?

Коя е най-здравословната кухня? - картинка 1

Пробвайте да отгатнете

Има ли нещо по-вкусно от поръсените с риган, полети с лимон и зехтин салати, запечени зеленчуци, сирена; рибата, сготвена с морска сол и сервирана с ароматни билки, доматения сос, ухаещ на чесън и босилек; препечените хлебчета, виното и прословутите морски дарове? Всичко това напомня за лято, малко ресторанче на морския бряг, чаша бяло вино и разкошен залез.

Хумус, салата „табуле“, фалафели - тези любими източни храни са също част от средиземноморската кухня. Почитам я като благосклонна богиня на гастрономията и имам късмета, че освен неземно вкусна, тя е и най-полезната на земното кълбо.

Ползите от средиземноморската диета се изследват от 70-те години насам, като е установено, че този начин на хранене, богат на плодове, зеленчуци, зехтин, бобови храни и ядки, помага за регулиране на телесното тегло, предпазва от сърдечни заболявания и може дори да излекува диабет. Средизномноморската кухня често се споменава като най-здравословната. Единствено сляпата любов към нея ме възпира да призная, че има само един, но изключително силен конкурент.

Японската кухня. Пестелива, с малко мазнина, с малко подправки, с изобилие от морски храни и никакви млечни продукти. С водорасли. Японската кухня, и особено диетата от остров Окинава с нейната традиция да се храниш, докато си 80% сит, е най-нискокалоричната в света.

Жителите на няколкото пренаселени и свърхиндустриализирани (търпящи силен стрес) източноазиатски острова имат най-високата в светапродължителност на живота 82,5 години, честота на затлъстяването 3,5 на стои един от най-ниските проценти на смъртност от сърдечни заболявания, рак на гърдата, рак на простатата, рак на дебелото черво и други масови убийци на световното население.

Eксперти са убедени, че преминаването към японски тип диета може да осигури същите ползи за здравето.

Без десерт. „В Япония хората завършват храненето с чаша зелен чай или плод, вместо със сладкиши. Те се ядат с кафето или чая следобед, и порциите са много по-малки, отколкото европейските.“ - обяснява диетологът д-р Крег Уилкокс за „Дейли мейл“.

Салата от водорасли. Водораслите се пълни с антиоксиданти, които предпазват от заболявания и регулират теглото. Учени са установили, че една съставка във водораслите, наречена алгинат, възпрепятства абсорбирането на мазнини от организма. Приемът на четири пъти повече алгинат е намалило усвояването на мазнините със 75 процента, сочат данните от изследването, проведено през 2014 г.

„Хара хачи бу“. Яж, докато коремът ти е осем десети пълен. Това е златното правило на остров Окинава – мястото с най-много столетници в света. Сервирайте си мънички порции и ще е много по-малко вероятно да преядете – съветва Наоми Морияма, авторка на книгата „Японките не остаряват и не напълняват“. Причината дневният прием на калории в Япония да е по-нисък, отколкото на Запад е не само, че схемата на хранене е по-засищаща, а и че храната се сервира в много по-малки чинии.

Сещате ли се за пословичната италианска баба, която сипва в чинията, докато на внукът не му стане лошо? Спокойно може да се каже това и за всяка друга баба по нашите ширини. Средиземноморската кухня има този малък недостатък – бабите и добрите крайморски ресторантьори, които носят безкрайни ордьоври, салатки и разядки, без изобщо да си ги поръчвал.

Ще кажете, това няма общо с храната, но някак не мога да си представя паста – или паейя, или кабса – в малка чиния.

Автор: Мая Лефтерова

Източник: Obekti.bg

/33

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове