Николина Ангелкова ще раздава награди в бранша, но не може да подготви и една наредба
Смели стъпки в спорта във Видин прави днес министърът на туризма Николина Ангелкова. Това става ясно от покана на ведомството за посещение на дунавския град, където Ангелкова ще се снима с бившия футболист на Реал Мадрид Емилио Бутрагеньо.
Ако мислите, че Бутрагеньо отива във Видин, за да рекламира туризма на крепостта Баба Вида – грешите.

Човекът ще открива спортното училище за социална интеграция на фондация „Реал Мадрид“. Съвсем логично там ще бъде министърът на спорта Красен Кралев, но тъй като - уточнява съобщението на нейното министерство - Николина Ангелкова е БИВШ председател на фондацията „Приятели на спорта“ - „локален партньор на фондация „Реал Мадрид“ за България“, тя също ще е там.
Въз основа на досегашните успехи, свързани с посещението на звезди от някакъв ранг в България, от министъра на туризма очакваме да се снима до Бутрагеньо в плетена рокля, но не е ясно дали ще го накара да играе хоро или този път ще обуе бутонки и ще си вкарват голове на малки вратички в градската градина.
Само преди няколко дни министърът на туризма посети крепостта Русокастро, „за да се запознае на място с археологическите проучвания на обекта и работата по консервирането на разкритите структури. Тя бе посрещната от кмета на Камено Жельо Вардунски и председателя на общинския съвет Радослав Балтаджиев, които я запознаха с плановете на общината за развитие на обекта като туристическа атракция.“ – се казва в съобщението на министерството.
Съвсем друго си е министърът лично да нагледа археологически дейности, да се усмихне на местните репортери и да размени няколко кухи приказки с локалната власт. Все пак Ангелкова е гарантирала, че „От наша страна сме готови да подпомогнем рекламата на крепостта на национално ниво, но е важно, когато насочим вниманието към него, да има какво да покажем на туристите“.
Няколко дни по-рано, в добрата стилистика на постоянното говорене, от страна на туристическото министерство бе съобщено, че ведомството ще раздава годишни награди в бранша с цел поощряване на добрите примери и практики.
„Конкурсът ще стимулира също така и въвеждането на иновативни практики в отрасъла с цел постигане на по-висока ефективност в предлагането на туристическите услуги. Идеята е всяка година надпреварата да даде възможност на участниците в индустрията да участват активно и така да получават заслужена оценка за своите усилия в представянето и подобряването на българския туристически продукт.“
Идеята за министерски награди е поредния напън ведомството да прави нещо, каквото и да е, за да имитира дейност.

Реалността
До този момент няма нито едно предложение от страна на Министерство на туризма, свързано с промени в Закона за туризма, което да не е отхвърлено от еспертите на Министерство на финансите. Всичките до едно.
В своята безпомощност и след като прие вътрешна докладна, че юристите и експертите във ведомството не притежават капацитета да извършат промените в Закона за туризма, ведомството се обърна за помощ към външна юридическа кантора, която – както става видно от обясненията на финансовото ведомство – дори не познават терминологията. В допълнение следва учтиво предупреждение, че не е редно някаква си фирма да прави онова, което е задача на цяло ведомство.
Министерството не можа да се оправи с изготвяне на тарифата за категоризация и прекатегоризация, но Ангелкова даде разрешение за работа на дискотека, чиято дейност като такава е непозволена с последноинстанционно решение на българския съд.
И тъй като юридически нещата не им се получават изобщо, в общия брой на безпосочните си инициативи, министерството реши да стартира дейност по контрол в туризма, която да се препокрива с отдавна утвърдената работа на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Министърът знаеше, че плажовете в България ще преминат под контрола на нейното ведомство още от началото на кариерата си, но в годината, когато това се случи, сезонът започна с 90 плажа без задължителните спасителни постове, без дори бегъл опит да бъдат променени правилата за концесиониране.
Ангелкова успя да влезе в новините с изказването, че българското море е с много по-чиста вода от гръцкото, а всичките ни плажове са със спасители и медицински пунктове.
Това не попречи хора да чакат с часове линейка за помощ, а смъртните случаи на плажа, без никой с бяла престилка да се притече, си остават сами за себе си. ТВ репортажи показаха нееднократно, че медицинските пунктове стоят празни с отворени врати или празни и заключени.
И за да не спира трагикомедията, Ангелкова събра концесионери и им обясни, че цената за чадър и шезлонг трябва да е 4 лева за големите курорти и по 2 лв. за малките места. Те й обясниха, че няма начин да поддържат добро качество на плажните мебели, да почистват, да плащат на спасители, да осигурят свободен достъп и да им излезе сметката. Възникна и въпросът как точно е решено, че малките населени курортни места ще взимат два пъти по-малко от големите. Обяснение на идеята няма.
За да покаже колко е ангажирана с добруването на плажуващите, министърът обу джапанки и зарови нозе в пясъка – лично да нагледа кой, къде и как се пече. И накрая възмутено се зарече, че ще накаже жестоко хотелиер, който върху неохраняем плаж е извадил шезлонги за своите си гости, като за тях не взема допълнително пари. Хотелиерът не е заел целия плаж, просто не пуска върху шезлонгите за гостите си хора, които са дошли за свободно плажуване на напълно безплатен плаж.
Няма никаква изненада в това, че юристи са категорични, че опитът за глоба ще падне в съда.
Още един категоричен провал и напълно ненужно начинание на министерството бе опитът да бъде сменено туристическото лого на страната (абсолютно за без пари!).
Макар Ангелкова да започна кариерата си с твърдото изказване, че не логото, а съдържанието на туристическия продукт докарва туристи, с времето омекна и се съгласи на нов конкурс. Поредният инициативен балон се спука, комисията не постигна дори бегло съгласие по новите идеи.
Според Закон за туризма още преди три години трябваше да бъдат обособени 9 туристически региона в България, които да работят за създаването на единен продукт. Такова чудо не се е случило и няма и да се случи. Концепцията, че на световните туристически борси трябва да се представят регионите с пълния пакет оферти ще остане само на хартия.

Министър Ангелкова наобиколи Индия и Китай (и се снима с колкото актьори намери от тези държави) в името на увеличаване на броя на туристопотока от тези държави, но при 14 хиляди китайци за туризъм у нас през 2015 г. и 8 хиляди индийци, и трикратен ръст не може да се брои за прилив на гости. Ангелкова и с американски актьори игра хоро, но въпреки клипа с актьори и режисьори, никой не отбеляза ръст на американски туристи у нас.
Министърът публично представи една от световните звезди на ски спорта Марк Жирардели като свой личен съветник по въпросите на зимния туризъм, макар от години той да е лично и по договор ангажиран с конкретен ски курорт у нас. Да, Жирардели раздава визитки с логото на министерството, но той никога не е бил специалист по ски курорти, а е топ скиор, който е отлично рекламно лице за кой да е курорт, но не и човек, който прави политиките в зимния туризъм.

В допълнение се зареждат резил след резил по международните туристически борси. На миналогодишното изложение в Лондон WTM, Ангелкова бе „единственият министър, на когото бе позволено“ – както съобщиха от ведомството – да покаже клип за туризма ни. И клипът бе... рекламата за филмопроизводство на частна филмова студия в България, а актьорите в този грозен клип, в който са използвани само кадри от филми, разказват, че условията за снимане на филми в България са много добри.
На изложението ITB в Берлин България завинаги загуби великолепната централна локация на щанда си, след 47 години участие на форума. От министерството не предупреждават изложителите и едва на място установяват, че те самите не могат да се намерят къде са.
Отново на ITB, на срещата на министрите на туризма, посветена на дигитализацията в бранша, Ангелкова отчита, че сме много напред в дигитално отношение – по думите й у нас във всички висококатегорийни хотели сме пуснали WiFi. По всяка вероятност доброто възпитание на останалите министри ги е сдържало да не избухнат в смях.

Резилът продължава с импровизирана пресконференция на българския щанд (а не в залата, която всяка година се ангажира) пред германски медии, когато Ангелкова говори на английски.
На изключителното си представяне пред Руската Дума в Москва – както съобщават от ресорното ведомство - министърът започва да говори отново на английски (макар в биографията й щедро да пише, че говори и руски), което предизвиква скандал и се налага светкавичната намеса на руснак, който започва да превежда от български.
Незабравимо остава изложението в центъра на Париж, където се предлагаше тракийски боб и тракийски миш-маш, а лели, подпетили джапанки раздаваха (или изобщо не раздаваха) рекламни материали на английски.

В поредицата от световни прояви, Николина Ангелкова говори по СиЕнЕн за това, че „проблемът с бежанците е голям, много голям проблем“ за който всички в Европа знаят.
Еднолично министърът на туризма Ангелкова доведе до блокада на центъра на София преди началото на летния сезон, след като обяви, че дивото къмпингуване се забранява, но не предложи нито наредба, нито дори идея за правила за къмпингуване. Панически министърът направи конференция на която всички еколози я ръфаха стръвно, а тя учтиво благодареше за всички идеи и молеше да ги получи в писмен вид.
По отношение съдържанието на туристическия продукт, проблемите и през този сезон само се увеличават. Нивото на обслужване спада драматично. След всяка публикация по тема, свързана с туризма това лято, редакцията получава десетки сигнали от туроператори, които са шашнати как хотелиери спират топлата вода на туристи, отказват да разнообразят храната, включена в платения пакет за изхранване, „случайно“ спират тока на целия обект посред бял ден, защото разходът на климатиците рязко скачал и така нямало да им излезе сметката. Няма сила, която да спре хотелиери да позволяват пушене вътре в хотелите, независимо от категорията им. Няма сила, която да направи двете отделни билетчета за двореца в Балчик в едно общо билетче и индивидуалните туристи да не се ядосват всеки път защо се редят на две каси на три метра една от друга.
Въпреки правилата за часовете за почивка и тишина, достатъчно е в морето пред хотел, който ги спазва, да спре кораб-дискотека и да не спре да дъни музика до 5 сутринта – и чалга, и гръцко, и сръбско, и латино – който иска да спи, да ходи на плажа на следващата сутрин.

Въпросът е ако министърът ходи по разкопки, крачи из пясъка, защо не се качва на моторница и да спира наглите нарушители на тишината на курортистите?
От министерството се скъсаха да се хвалят с пълния списък на туристическите атракции в България, който може да бъде видян на страницата им. Само дето този уникален списък продължава да е само на български език. Обещанието да бъде „поправен“ сайтът за реклама на България, който ни струва 3 млн. лв. и досега е на старото си положение.
На фона на тази институционална трагедия, за връчването на наградите от Министерство на туризма уточняват: „Разработва се и специална методология, като основната цел е да бъдат заложени ясни критерии за оценка със съответния набор от количествени и качествени показатели и измерители, по които ще се избират най-добрите във всяка отделна категория.“
Предполага се, че „специалната методология“ е плод на труда на същите хора, чиито измишльотини за промени в закона са всеки път отхвърлени от истинските експерти в Министерство на финансите.
Да обясним още, че това е страховит конфликт на интереси и няма такива „ясни критерии“, които да не използват възможно най-субективните основания за връчване или не-връчване на каквато и да е награда.
Тези подробности обаче не тревожат министъра на туризма, която с радост се понесе към Видин, за да се щракне с футболиста Бутрагеньо в качеството си на бивш председател на фондация. Питаме само: в качеството си на бивш министър на туризма дали ще продължи да обикаля плажове, археологически обекти и форуми, в името на доброто старо минало?
/33
Коментари 4
За калинките си на 99% прав - познавам професионално човека, който оглавява ПР отдела и той категорично си знае работата. Какво му коства обаче... :) Та затова процентите не са 100. Иначе тези от бранша, с които аз говоря, са категорични в желанието си да има министерство, но то да прави политики, да върши дейност по същество. А сега имаме министър, който пътува повече от тираджия, снима се и с това всичко се изчерпва. Вече се акредитирах за WTM в Лондон - ще видя там какви чудеса ще се случат.
Браншът далеч вече не е толкова категоричен, да не говорим за данъкоплатеца. Щатът на това министерство е 120 служители и в момента е запълнен към 70-80%. И почти без изключения щатният състав е съставен от калинки. Затова и бълват всякакви ненужни наредби и създават административни ограничения,само за да оправдаят присъствието си там. И тъй като този филм се повтаря непрекъснато с министерство или без, не знам кой още вярва, че следващият министър и министерство ще бъдат по-различни.
Браншът е категоричен, че министерството им е нужно, но не с този министър и не с това хаотично, безпосочно и напълно безполезно управление.
Панделиева е права, ама вече всички в бранша видяха, че царят е гол. Въпросът е по-скоро при такъв министър и такива експерти не е ли по-добре министерството на туризма да се закрие и на негово място да остане една малка агенция за национална туристическта реклама с десетина истински експерти и маркетолози, които реално ще правят рекламата, а не да служат за разпределителна кутия за пренасочване на милиони към приятелски фирми.