По цял свят хората харчат доста пари за витамини и, или, хранителни добавки и всеки ден ги пият, вярвайки че по този начин ще си осигурят по-добро здраве. Но възможно ли е в действителност те да не са толкова полезни, или дори да ни навредят?

Някои проучвания сочат, че витамините са полезни, но други не намират никаква полза от тях или достигат до противоречиви заключения.

Изследователи от Дания са комбинирали резултатите от клинични тестове на 180 938 души, за да проучат цялостния ефект от приемането на витамини. Оказало се, че при 47 човека приемането на антиосксиданти е довело до увеличаване на смъртността с 5%.

Също лечението с бетакаротин, витамин А и витамин Е може да увеличи смъртността. Според доклад на учените от Харвардския университет пък витамин А може да увреди костите, а високото му съдържание в организма на човека води до образуване на тромби и прекалено стимулиране на имунната система. Той е направо опасен за бременни жени.

Струва ли си да пием витамини?

Витамините са своеобразна "храна"за имунитета, осигуряват енергия, поддържат здравословния вид на кожата и косата, подпомагат работата на мозъка и нервната система и играят роля при възстановяването на тъканите. Витамините са два основни вида - мастноразтворими: А, D, E и K и водноразтворими: C, фолиева киселина и B-комплекс. Мастноразтворимите се срещат най-вече в храните, богати на мазнини, като млечните продукти, както и в черния дроб и рибата. Когато тялото не се нуждае от тях, то ги складира. Поради тази причина  не е редно да не ги консумирате допълнително, освен по лекарска препоръка. 

Водноразтворимите витамини - С и В (от 2 до 12) се съдържат в плодовете, зеленчуците и не се складират в тялото, което означава, че е хубаво да се приемат и под формата на добавки.

Основна препоръка за витамините е да не ги съчетавате сами, защото те си взаимодействат едни с други и може да намалят ефективността си.

Разчитайте на мултивитаминните коктейли от аптеката или на препоръките от лекаря. Любопитен факт е, че прекалено топлите или студени напитки с витамини също са неефективни, така че ако разчитате на горещите противогрипни сашета, за да си набавите витамин С, няма да сполучите. Не е препоръчително да ги приемате и с чай или кафе.

Витамини или хранителни добавки?

Да, задължително е да се обогатява храната 19.5%

Да, но само с рецепта 8.9%