Служителите се „самосъкращават“
Нито един потенциален купувач не е проявил интерес към закупуването на „БДЖ – Товарни превози“ стана ясно от пресконференция на министъра на транспорта Ивайло Московски, ръководството на БДЖ холдинг и синдикатите и това е причината вече да не се гледа към концесия, а към оздравяване на компанията.
За първи път министърът обяви предстоящата процедура по приватизация през септември, 2011 г. и тогава предположи, че безпроблемно за дружеството могат да се вземат 250 млн. лв. При първото предлагане на „Товарни превози“ на пазара се появи само един кандидат и неофициално се говореше, че зад него стои Делян Пеевски. До сделка обаче не се стигна. Това беше удар за БДЖ, тъй като на тези пари се разчиташе да запуши финансовите пробойни в огромните дългове на „БДЖ пътнически превози“, които към онзи момент надхвърляха 800 млн. лв.
Завинаги затихна темата къде са изчезнали близо 1000 товарни вагони и така и не стана ясно дали са намерени в Сърбия, дали само са били заприходени на хартия и осчетоводени, но физически никога не са се появявали. 1000-та вагона, намерени по ведомости потънаха в Зоната на здрача.
Междувременно, заради либерализирането на товарните жп превози, частните компании, които оперират у нас станаха осем. Основните производства, които гарантираха заетост на националната компания бяха преустановени.
Основният въпрос на журналистите по време на пресконференцията, зададен по около 10 различни начина бе: „Колко души ще бъдат съкратени от дружеството“? Стигна се до нервно избухване на синдикалните лидери Пламен Димитров и Димитър Манолов, които един през друг обясниха, че темата изобщо не е на дневен ред, че нито един човек няма да загуби хляба си, че при преструктурирането те ще бъдат заети според новата схема на заетост по дейности.
Интересът към потенциалните съкращения бе породен от изказване на министъра в което той цитира план за реорганизация в „Товарни превози“ от преди две години в който е посочена цифра от около 800 души.
По думите на изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, само за миналата година по свое желание от „Товарни превози“ са напуснали над 400 души и всъщност някои позиции са свободни.
Той уточни, че загубите на превозвача намаляват, като за първите три месеца на 2015 г. загубата е 5 млн, а за първото тримесечие тази година е малко над 1 млн.
На въпрос на No Comment как националният превозвач може да се съревновава с гъвкавите си осем частни конкуренти Владимиров уточни:
„Тъй като сме държавна компания, изпълняваме допълнителна функция да возим единични товари, които в цяла Европа са на загуба. Никой от конкурентите на „Товарни превози“ не поема тези товари, защото те по дефиниция са нерентабилни. В другите държави, като в Австрия, например, за возенето на такива единични товари се получава разрешение за държавна помощ от ЕК и то не малка – около 80 млн. евро получава австрийското Rail Cargo, като те са и с 2,1 млрд. евро приходи. И въпреки това получава субсидия. Това е съществена разлика, която трябва да бъде взета предвид и трябва да има отношение от държавните институции. Този процес трябва да бъде подпомогнат.“
Шефът на БДЖ даде и точни цифри за дълговете на холдинга БДЖ: Към 2007 г. дълговете възлизат на 850 млн.лв, сега са спаднали на 458 млн.лв. В тази сума задлъжнялостта към банките е най-висока към 2008 година, когато сумата е 641 млн. Днес са 245 млн. лв. от които 134 млн. са към облигационерите.
/34