"Ново 20" с ремонта на скъсания тръбопровод през Варненското езеро

"Ново 20" с ремонта на скъсания тръбопровод през Варненското езеро - картинка 1

Подновените участъци на тръбата, скъсана през миналата година, засега нямало да бъдат закопани в езерното дъно

След като не успя да се вмести в нито един от обявените срокове за ремонт на скъсания канализационен тръбопровод във Варненското езеро, администрацията на кмета на града Иван Портних изненадващо обяви нов план за справяне с кризата. Това беше съобщено от общинския пресцентър, но нов краен срок за приключване на ремонта, който започна на 21 май, отново не бе обявен. Междувременно в езерото и залива на Варна за повече от година са изтекли над 3 млн. куб.м силно токсични фекални води.

Според прессъобщението, подновените участъци на тръбата, скъсана през миналата година, засега нямало да бъдат закопани в езерното дъно, пише "Дневник". Това бе предвидено в проекта за ремонта, който е на стойност 1.3 млн. лева. Освен това тръбата щяла да бъде временно положена на 25 - 30 м встрани от предварително определеното трасе, докато бъде изкопана предвидената подводна траншея.

Кога ще се случи това и каква е причината за внезапната промяна на плановете не се разбира. В съобщението се уточнява само, че полагането на тръбата е започнало след удълбочаването на фарватера и плавателния канал в езерото. Става дума за етап от проект за 350 млн. лв., който се изпълнява от държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване". удълбочаване на целия воден път - от каналите, свързващи морето с Варненското езеро, до пристанище "Варна - Запад" в Белославското езеро. Подозрения, които до момента не са получили убедително опровержение обаче, проектът има за цел да проправи пътя до пристанището на Ахмед Доган в ТЕЦ "Варна".

Без план и промяна в него

Вярна на стила си да работи по скъпоструващи инфраструктурни обекти "на инженеринг", в средата на май администрацията на варненския кмет Иван Портних явно започна възсатановяването на скъсания канализационен тръбопровод без ясен план за работа и без съгласуване с други проекти, реализирани във Варненското езеро по същото време.

По същия начин, с финансиране "на око" и без обосновка от държавния бюджет, през 2013 г. бяха отпуснати 5 млн. лв. за преасфалтирането на 4 км от градския булевард "Владислав Варненчик". По-късно се оказа, че това е било предвидено да стане по друг проект с осигурено европейско финансиране, но парите от бюджета вече бяха похарчени. Без проект и строителни книжа през 2017 г. започна и работата по реконструкцията на станалия печално известен с недомислиците и ниското си качество бул. "Васил Левски". За него бяха похарчени поне 130 млн. лв., което направи километър от булеварда 4 пъти по-скъп, отколкото на автомагистрала "Хемус".

Още преди в края на април тази година местни и национални медии да съобщят за премълчаното от Портних и администрацията му изтичане на токсични води във Варненското езеро, вече беше официално обявено, че с началото на лятото Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще започне удълбочаване на плавателните канали през езерото. Бюджетът на този проект с продължителност 700 дни е 350 млн. лв. и има пряка връзка с икономиката на Варна.

По тази причина няма как местната администрация да не е знаела за него.

Сметките на кмета Портних

Въпреки това на 21 май пред БНТ Портних заяви: "Работата по ремонта на тръбата ще приключи до месец, месец и половина. Има готовност и за работа през нощта, за да може максимално бързо да се приключи." 

Техниката, която трябваше за два месеца и половина да е изкопала траншеята по дъното на Варненското езеро.

© LiveVarna/ Техниката, която трябваше за два месеца и половина да е изкопала траншеята по дъното на Варненското езеро.

Веднага след това на мястото на авариралия участък от тръбата се появиха платформа и плаваща изкопна техника. За няколко дни над водата се издигна и малък остров от пясък и тиня, който за три месеца остана с почти същия обем, както и в началото на работата. А през това време Портних и заместникът му Христо Иванов обясняваха, че нищо кой знае какво не се случва в езерото, тъй като фекалните води са се изтичали в него и преди построяването на авариралия тръбопровод през 2011 г. Но проблемът със замърсяването бързо стана видим дори от Космоса.

Прости въпроси

Обявявайки новите си планове за работа по ремонта на авариралия подводен канал, от общинската администрация във Варна премълчаха важно обяснение. То трябваше да отговори на въпроса защо, след като е било известно, че езерното дъно ще бъде удълбочавано, техниката за прокопаване на траншея в него е работила нахалос в продължение на три месеца? И колко е струвало това?

Без отговор засега остават и въпросите за чия сметка ще са и кой ще покрие разходите по непредвиденото полагане на ремонтирания тръбопровод в ново трасе и преместването му след това в траншея, която тепърва ще бъде прокопавана? И още: Как и въз основа на какви количествено-стойностни сметки за ремонта са били отпуснати точно 1.3 млн. лв.

Серия от разследвания на "Дневник" по случая показа, че тръбата е била положена по дъното на езерото, без да е заровена в него. По тази причина най-вероятно през пролетта или лятото на м.г. преминаващи кораби са я прекъснали. Въпреки че е била информирана за аварията още на 21 август 2019 г., администрацията на варненския кмет Иван Портних съобщи за нея едва 10 месеца по-късно, и то едва след като проблемът стана публичен през публикации в медиите.

По повод на аварията в отговор на въпроси, зададени от евродепутата Радан Кънев преди месец, еврокомисарят по околната следа Виргиниус Синкявичус информира, че Варна е една от агломерациите в България, които са в нарушение на Директивата за пречистване на градските отпадни води. Въпреки това в края на юли премиерът Бойко Борисов заяви, че в "във Варненския регион морето е 100% идеално за къпане".

Авариралият транспортиращ тръбопровод е част от проект, за който са похарчени близо 5 млн. евро. Около 75% от тях са безвъзмездно европейско финансиране по програма ИСПА.
Процедурата по възлагане и изпълнение на обществената поръчка започва в периода 2005 - 2009 г., когато министър на околната среда и водите е Джевдет Чакъров. Строителните работи са извършени от гръцката компания SFELINOS S.A. и българския й подизпълнител "Струма имоти". На 29 септември 2011 г. съоръжението е открито от премиера Бойко Борисов, след като е прието от държавна приемателна комисия. Тя е включвала представители на РДНСК - Варна, общинската администрация, Министерството на околната среда и водите, Изпълнителна агенция "Морска администрация" и др. Всички те са потвърдили с подписите си, че проектът е изпълнен и тръбата е положена на поне 3 м под дъното на Варненското езеро. В книжата на строителния контрол обаче тази подробност е записана като "скрити работи", чието изпълнение не може да бъде проверено и доказано.
/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли Борисов да подаде оставка?

Отдавна трябваша да я подаде!

58.82%

Да, незабавно!

23.53%

Късно е, да си изкара мандата.

5.88%

Не, в никакъв случай!

5.88%

Кой е Борисов и защо му искат оставката?!

5.88%

Блогове