Рейсовете ще стартират с 5 месеца закъснение спрямо първоначалните планове
Нискотарифният гигант Ryanair полита от София на 30 октомври с билети на промоционални цени, които стартират от 19,99 евро, съобщиха от компанията. Първите полети ще се случат с пет месеца закъснение спрямо първоначално обявеното от превозвача, че полетите ще започнат на 4 април с направление Пиза. Тогава промоцията бе на стойност 28,99 евро в едната посока.
Според новите планове Ryanair открива нова база в София с три самолета и ще обслужва 21 дестинации.
Очакването е годишно да превозят около 1,5 млн. пасажери, като за 2015 г. през столичното летище са минали общо 4 млн. души. От компанията съобщават, че инвестицията ще осигури около 1 100 работни места в София и региона.
Новите дестинации са разпределени в 90 полета седмично, а направленията са:
Атина, Барселона, Баден, Берлин, Бирмингам, Брюксел - Шарлероа, Кастейон - Валенсия, Кьолн, Дъблин, Айндховен, Глазгоу, Хамбург, Ливърпул, Лондон - Станстед, Мадрид, Меминген, Милано-Малпенса, Пиза, Рим-Чампино, Стокхолм и Венеция.
"Тази значителна инвестиция е важна част от нашите планове за разширяване, както в България, така и в Източна Европа. Ние свързваме София и ключовите европейски бизнес дестинации като Берлин, Брюксел, Дъблин, Лондон, Мадрид и Милано чрез редовни и удобни услуги", коментира Дейвид О‘Брайън, главен търговски директор на Ryanair.

За първи път към България най-известната в света нискотарифна компания започна с курсове до летище Пловдив с дестинациите Лондон-Станстед и Франкфурт-Хан през 2010 г.
Тогавашният зам.-министър на транспорта Камен Кичев съобщи, че намалените наполовина летищни такси са били привлекателни за превозвача. Амбицията на Ryanair бе да стартират с 30 хил. пасажери годишно, които да достигнат 200 хиляди до 2013 г.
Честотата на полетите обаче се разреди наполовина поради недостатъчно запълване на полетите и
липса на държавна стратегия за развитие на туризма в целия централен регион на България
по начин, който да привлича постоянно индивидуално пътуващи хора.
След старта на полетната програма представители на община Пловдив и околните градове и курорти бяха сигурни, че самата поява на Ryanair ще доведе до бум в притока на туристи, тъй като самото име на превозвача е реклама. Това обаче не само не се случи, а по последна информация, изнесена на конференция посветена на туризма бе съобщено, че летището е почти пред закриване, тъй като на него кацат само две компании.
Устойчивият ръст на туристи в столицата за последните шест години обаче, оповестен от кмета Йорданка Фандъкова в размер на седем на сто на година е основание да вярва, че тепърва честотата на нискотарифната компания до София ще се увеличи.
Така броят на евтините компании, които се конкурират за клиенти на Терминал 1 стават вече три – Wizz Air, Easy Jet и сега ирландската авиохала.
Основният подход в постигането на популярност на компанията е чрез създаването на бурни емоции в авиационните среди и сред пътниците. Създателят на Ryanair Майкъл О’Лири първи съобщи, че пасажерите на борда ще си плащат за посещение на тоалетната. После обяви, че обмисля начин хората на борда - вързани за краката и за раменете, - да пътуват правостоящи. Следващият му удар, отразен отново от всички медии по света бе, че
седалките ще бъдат направени под формата на конско седло с вертикална облегалка.

Така краката на пътниците няма да са пред тях, а ще се спускат отстрани и това ще позволи броят на пасажерите да се вдигне с 30 на сто чрез сгъстяване на редовете.

Майкъл О’Лири шашардиса професионалните организации на пилотите, като съобщи, че ще обучи главната стюардеса да изпълнява функциите на втори пилот, защото и без това само капитанът управлявал самолета, а неговият колега от дясно просто се возел. Последва буря от декларации, специалисти по цял свят коментираха с възмущение екстравагантната идея, а накрая О’Лири заяви:
„Никога не съм плащал и пени за реклама – вие правите това вместо мен.“

След изригването на исландския вулкан, наречен накратко Е-15 (а иначе - Ейяфятлайокутл), когато десетки хиляди пасажери бяха блокирани по целия свят и авиопревозвачите губеха ежедневно милиони не само от неосъществени рейсове, но и от грижи за пътниците – хотели, храна и медицинско обслужване, О’Лири отново хвърли бомба: „Нямам намерение да плащам на когото и да било заради тъпия вулкан! Който иска да ме съди е добре дошъл!“
От пасажерска гледна точка от ключова важност са часовете на полетите. Не във всички европейски държави работи нощен транспорт до летището.
Лондон-Станстед, например, се намира на около час и половина от самия Лондон и разходът за билет – с автобус или с влак може да е по-голям от цената на самия билет (ако човек пътува само с дрехите на гърба си и миниатюрна чанта). Когато обаче полетът е в твърде ранен или твърде късен час, съществува възможност единственият транспорт да е такси, чиято цена може да достигне до 200 британски лири.
Ирландско женско трио в сатирична песен осмя тези практики на ранни полети за които няма никакъв довеждащ транспорт и как опитът човек да си купи изгоден билет за 5 пенса може да се окаже разход от стотици лири. Последната фраза от песента, която кара публиката да избухне в смях и аплодисменти гласи:
„Ако не си платил за проклетите стълби, трябва да скочиш от самолета.“

Въпреки гарантираните неудобства на борда на въздушните автобуси, за които се е погрижил Майкъл О’Лири, през 2013 г. Ryanair е най-голямата европейска авиокомпания по брой на превозени пътници. Компанията разполага с над 300 самолета Boeing 737-800 и оперира в над 30 държави, включително в Мароко в Африка.
Водещите авиокомпании и членове на авиоалианси още не са сигурни като заплаха или като шега да приемат заявената още през 2009 г. амбиция на Майкъл О’Лири да започне презоекански полети.
Идеята е да се стартира с полети до САЩ на начална цена на билета от 15 долара и с маршрути до Ню Йорк, Бостън и Маями.
Първите полети са планирани за 2020 година, като дотогава компанията ще е закупила самолети за дълги полети. На въпрос на журналисти как ще излезе сметката с цена на билета от 15 долара, О’Лири отговаря: „Ние можем да направим печалба и при 99 цента цена на билета. Не ни мислете, това правим най-добре – печелим!“ Шегобийци веднага изказаха предположение, че летището в Ню Йорк всъщност ще се намира в Нова Скотия в Канада.
Представители на туристическия бранш у нас горещо приветстват стъпването на Ryanair в София, но оттук насетне зависи изцяло от работещите в сектора да превърнат тази отлична възможност в печеливша и дългосрочна стратегия.
/10