Какво се крие зад протестите на таксиметровите шофьори?
Спонтанното блокиране на Орлов мост, преди една седмица, от таксиметрови шофьори падна като гръм от ясно небе. Това, че за пореден път столицата бе парализирана от някой, който знае, че това е най-добрия начин да бъде чут, е друг въпрос и няма да бъде обект нашия коментар днес. Въпросът е дали има основание да го правят?
Повод за протеста е неприетия законопроект за изменение и допълнение на закона за автомобилните превози. Според решение на Народното събрание от Октомври миналата година,
таксиметровите компании трябваше от 1-ви Април 2016 г., да назначат служителите си на трудов договор или самите шофьори да се регистрират като самостоятелни превозвачи.
Пред “Club Z” Спас Атанасов от браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи, съобщи, че
транспортния министър Ивайло Московски е обещал, че ще променят законодателството, така че отново да се разреши на шофьорите да извършват таксиметрови услуги за собствена сметка, но от името на регистриран превозвач.
Българската социалистическа партия и част от Реформаторския блок, стоят твърдо против лобистките промени. Спас Атанасов допълва още, че лобистите на големите таксиметрови фирми в страната имат интерес от трудовите договори.
Единствената партия, която е отказала да подкрепи лобисткия закон в комисия е била АБВ.
В типично свой стил, ГЕРБ вероятно ще успее да намери някакъв компромис, който ще е за сметка на бъдещи услуги от коалиционните партньори, защото ГЕРБ просто така прави.
Сакън да няма протести и блокиране на улици. Затова и гражданите се научиха вече, че само това върши работа.
Днес пък, в комисия, трябва да се гледа изменението на закона за местните данъци и такси, с което ще се поставят граници за годишния данък на таксиметровите шофьори,
който трябва да бъде между 400-1000 лв. по преценка на общината.
Таксиметровите шофьори се притесняват, че долната граница от 400лв. е твърде висока за някои малки и бедни общини. Долната граница трябвало да падне на 200 лв. Георги Кадиев във фейсбук профила си публикува днес, че готвените промени също обслужват интересите на големите таксиметрови компании в страната. По неговите думи:
„Когато попитах депутати от ГЕРБ коя е причината за това, (промяната на закона) отговорът беше "има 500 000 причини". Което е завоалиран начин да се каже, че е имало подкуп от 500 000 лева“.
Този пример, за пореден път ни показва начина по който се прави политика в България.
Лобизъм или не, поправките ще изсветлят част от таксиметровия бизнес. Далавера или не, премахването на вратичката в закона ще лиши от работа десетки, а може би стотици таксиметрови шофьори от тяхната работа.
Интересите на държавата и големите таксиметрови фирми се припокриват, и когато отделни шофьори видят че нямат друг избор, единственият им избор е да вдигнат шум. Кой е крив и кой прав в случая, ще оставим на вас да прецените. Само ще помолим цялата общественост, по възможност да престане да блокира Орлов Мост за щяло и нещяло. Разбираме, че искате да бъдете чути, но няма нужда и цяла София да страда заради вас.
/35