"На есен с песен" или как ефективно да стимулираме гласоподавателя
Днес парламентарната група на Патриотичния фронт предложи да се въведе томбола с награди за тези, които са отишли до урните и са пуснали своя вот. Вече е ясно, че
по-големите политически сили подкрепят идеята за налагане на задължително гласуване,
въпросът сега опира до това, каква санкция да бъде приложена, позитивна или негативна, поощрение или глоба.
Макар и на пръв поглед тази идея да звучи налудничаво, вероятно има някакъв резон в нея. Националната агенция по приходите, вече въведе подобна инициатива, чрез регистриране на касови бележки и накрая на годината раздава награди.
От Патриотичния фронт предлагат да се раздават пари, телевизори, перални и автомобили,
но може би много по-лесно ще бъде ако се раздават ваучери за данъчни отстъпки. Във всеки случай е по-добре да се създаде стимул, отколкото да се налагат глоби, които и без това трудно могат да бъдат събрани. Вижте само колко е успешна националната лотария.
В същото време, глобяването, освен ако не е за сериозни суми, ще бъде пренебрегнато.
Целта на държавата не е да си запълва дупките в бюджета чрез изборите, а да накара хората да гласуват.
Дори и да се наложи глоба, денят на вота трябва да се направи през седмицата, и да не бъде работен ден, за да не се задължават гражданите, да се лишават от своето свободно време.
Поинтересувахме се, какви други методи съществуват за стимулиране на гражданския вот. Оказва се, че влиянието върху груповата психология на гласоподавателите има огромно значение. Изследванията показват, че
гласоподавателите са по-мотивирани да отидат до изборните урни, когато предварително им се каже, че се очаква висока избирателна активност
или бъдат провокирани чрез разговор за това как да стигнат до своята секция. Ефектът от разговора относно начина за стигане до секцията, е по-голям сред едночленните домакинства и по-слаб сред домакинствата с двама или повече членове.
Изследванията показват също, че
има по-голяма вероятност избирателите да гласуват, ако бъдат заплашени с това, че от тях зависи бъдещето на страната
или ако бъдат окуражени да приемат гласуването като част от тяхната идентичност, но предимно с послания съдържащи съществителни и по-малко глаголи.
Най-често използваната тактика от политическите кампании и пресата е да се оплаква ниската избирателна активност.
Изследванията показват, че всъщност тази тактика допълнително демотивира избирателите.
Предварителното гласуване, което е застъпено в Съединените щати, не увеличава, а намалява избирателната активност. Тоест тази идея също няма да ни свърши добра работа.
Тези съвети се отнасят по-скоро за тези, които са натоварени със задачата да организират политическите компании и да ви заведат до изборните урни. Ако вие лично искате да направите нещо по въпроса,
просто ви препоръчваме да хванете под ръка пълнолетните членове на своето семейство и да направите една дълга разходка, като „случайно“ се отбиете, за да подадете своя глас.
Ей така, за разнообразие.
Не влагайте твърде много емоция в политиката,
това ще ви даде по-трезва преценка и няма да ви кара да съжалявате след всеки разочароващ вот.
Животът не започва, нито свършва с изборния ден,
но ангажимент, който можем да изпълним за 5 минути, веднъж в годината, не е болка за умиране.
/35