Радан Кънев за "Струма": Компаниите, близки до правителството, не могат да строят тунели

Радан Кънев за "Струма": Компаниите, близки до правителството, не могат да строят тунели - картинка 1

Според евродепутата от "Демократична България" властта иска да обслужи конкретни строителни фирми

Отказът на България от еврофинансирането на магистрала "Струма" в участъка край Кресна е очакван развой. Това отбеляза в свой коментар пред бТВ евродепутатът Радан Кънев.

"Това е много отдавна очакван развой от хората, които познават тази ситуация. Вариантът с трасе в едната посока през планината, в другата – по съществуващия път през дефилето, никога не е одобряван от ЕК. Одобреният проект е проект с тунели и по тази причина аз сигнализирах в края на миналата година за проблема с ЕК и европейското финансиране. Бях нападнат, че съм против АМ „Струма“, че искам да я спра. Ясно е, че няма български гражданин, който да не иска АМ "Струма" да се състои. Проблемът е с Комисията – как да финансира едно трасе, което не е одобрила", коментира Кънев. 

Според него българското правителство иска да обслужи конкретни строителни фирми, с които най-вероятно е в бизнес отношения. А проблемът е, че тези фирми не могат да строят тунели, затова искат да използват съществуващия път за част от магистрала.

"Това на всичкото отгоре означава, че хората, които използват този път, няма да имат друго трасе, освен магистрала, за собственото си предвиждане, което е незаконно", каза още Кънев.

Той призна, че сегашният път е труден и опасен.

"Не лобирам за нищо, не съм експерт. Въпросът е кое е одобрено от ЕК. Няма да стане по-евтино, по-скъпо ще е с адаптацията на сегашното трасе. Въпросът обаче е политически. Не сме изпълнили проекта, който сами сме представили пред ЕК. Тези български компании, с които правителството е свикнало да работи, не могат да строят тунели. Гърция направи цяла магистрала само от тунели. На запад от България почти всички планински пътища минават през тунели. Очевидно могат да се строят. Ние сме в ЕС. Финансиране очевидно може да се осигури както в Гърция, така и в Словения. Ние се отказваме от досега договаряното европейско финансиране"каза още Кънев.

Според него теоретично е възможно тези 268 млн. евро да бъдат пренасочени към друга магистрала, но той поясни, че не знае на какво ниво са преговорите.

"Цялата корупционна схема да бъде стоварена върху главите на българския данъкоплатец. Корупционен интерес на правителството и на свързания с него стоителен бранш", убеден е Кънев.

И допълни, че въпросът е чисто политически - как се управлява целият публичен ресурс, как се планира.

"Не можем да гледаме "Струма" отделно от кризата в Перник, боклуците, чистотата на въздуха. Това е един общ образ. Много се радикализира говоренето, силни думи, малко действия. Правителството води изключително неуспешна политика в цялостната сфера на околната среда, смяната на Нено Димов няма да реши въпроса. Трябва ни изцяло нова политика, която да интегрира България в новата зелена сделка на ЕС - чрез фонд за развитие на иновации, за справедлив преход на въглищните региони и т. н. Околната среда е най-важната сфера в цяла Европа. Системно това министерство се дава на аренда на ДПС, сега е дадено на ВМРО, винаги е разглеждано като източник на някакви далавери", каза още Кънев.

Според него трябва да се ангажира целият експертен потенциал на България, за да усвоим европейски ресурси за модернизация на сфери, в които и без това изоставаме

"Да защитиш правата на българските граждани като европейци пред нашите общи институции не е предаване на България. Това е работата, за която сме избрани. Ряазглеждам ЕП като наш, ролята не ми е нова. Имам повече амбиция, там съм нов човек"каза още Кънев.

Източник: Клуб Z

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове