Спасяването на българските евреи не е едноличен акт
1/Роберт Джераси е бивш Председател на Централния израилтянски духовен съвет
Днес в България отбелязваме деня на жертвите на Холокоста и 73-годишнина от спасяването на българските евреи. На тази дата през 1943 година е предотвратено депортирането на стотици евреи от България към концлагерите.
Каква е историята на този ден за българските евреи?
Десети март е ден, който е определен от президента като ден за споменаване на жертвите от Холокоста и спасяването на българските евреи. А като традиция денят е свързан с исторически събития, които са свързани с изселването на евреите от София и трагичните събития на десети и единайсети март в Македония. На тази дата са били събрани всички евреи в Скопие в тютюневия склад след което са транспортирани през България и изпратени в лагерите на смъртта. Става дума за около 7500 македонски евреи.
Това означава ли, че македонските евреи плащат цената за спасяването на българските?
Това е предмет на дискусия която продължава вече много години. но това не е нито пазар, нито разменна монета, за да се определи по този начин. Фактите трябва да се разглеждат в контекста на много отминали исторически събития. Българското правителство тогава е имало отговорност за тези акции, които са извършени от българската жандармерия, но защо не са били спасени и не им е дадено българско гражданство, е въпрос на историческа дискусия която вече много години се води. По нея има много факти и гледни точки, така че едва ли ние ще можем да го обясним.
Кой спасява на практика българските евреи?
Има един такъв отговор "Това е въпрос за милион долара" (смее се)...аз съм привърженик на тезата, че това е акт на спасение на българския народ. Става дума за комплекс от събития и промяната на хода на войната при Сталинград, преосмислянето на политиката на българското правителство. Решаващата е намесата на Българската православна църква и всички съсловни организации, протестите които са се случили, протеста на народните представители и Димитър Пешев. За това не можем да говорим за индивидуален и личен акт на един човек. Това всъщност е комплекс от събития довели до това спасяване.
Каква е ролята на Цар Борис в този акт?
Аз не съм съвременник на тези събития и съм плод на това че моите родители са били изселени през 1943 година в Лом, но моята баба ми е разказвала най-различни версии. Сигурно е имало някаква роля на Цар Борис в този процес, но тя никога не е била явна и документирана като факт. Естествено има много легенди и теории, но няма никъде подписан документ лично от Цар Борис с който да се спира депортацията на българските евреи.
Как се отбелязва този ден в Израел и изобщо в еврейската общност?
В София се отбелязва много шумно и тържествено, в Израел също се отбелязва, хората там се събират и си спомнят. Сутринта в народното събрание е имало и Израелска парламентарна делегация. Полагат се и венци пред паметника на Димитър Пешев. Тази вечер има голям концерт на един от най-известните български еврейски хорове, които се изселват в Израел през 1948 година, днес те са отново в България. Ще има и слово на госпожа Йорданка Фандъкова, на посланика на Израел в България, тези събития са свързани със спомена за акта на спасяването на българските евреи, и ние винаги ще сме благодарни на българският народ за това.