И да не сте, ще се наложи да плащате
1-ви юни ще бъде паметна дата в историята на градския транспорт в столицата. Денят на детето ще бъде съпътстван от рязък скок в цената на билетчето. Както ни е известно, голяма част от СОС подкрепи вдигането на цената. За да припомня по-конкретно – групата на ГЕРБ (без изключение), общинските съветници от СДС и Прошко Прошков от ДБГ, макар че партията на Кунева излезе с позиция, че няма да подкрепи поскъпването.
От първи ще скочат и цените на талоните, ще има и три вида нови карти.
Звучи прекрасно.
Гражданското недоволство взе та нарасна. Междувременно в Административния съд са постъпили над 40 жалби срещу вдигането на цената. Не е ясно обаче кога магистратите ще се произнесат по решението на Столичния общински съвет. Старите билети от 1 лев няма да важат след паметната дата. Пътниците ще трябва да ги подменят с нови, като доплатят 60 стотинки.
Драги пътници готови ли сте да плащате по 1,60 лв. , за да ползвате „висококачествените“ услуги на градския?
Замяната ще се прави от четири бюра на Центъра за градска мобилност. Те се намират на пл. „Възраждане" 1, пл. „Бански" на бул. „Княгиня Мария-Луиза" 86 и при метростанцията на НДК.
Пътуващите без билет или с билети на старата цена от 1 лев ще бъдат глобявани с 40 лв., а ако не искат да платят на място, ще им бъде съставен акт за 200 лв.
Нека ви отведа недалеч от България. Дестинация Букурещ. Столицата на Румъния.

Пътуване с градския транспорт в Букурещ струва 57 стотинки, 1,3 леи (справката е направена от Агенция „Монитор“).
В Букурещ бях два пъти. Транспортът е редовен, метрото е на често, има доста линии, но всичко е обяснено, така че вероятността да се изгубите не е много голяма. В крайна сметка доста хора говорят и английски, което ще ви улесни. Животът в румънската столица е динамичен, забързан. Тълпи от хора преминават всекидневно из улиците. Букурещ определено ще ви спечели, не само заради цената на градския транспорт.

Старият град е наистина прекрасен, добре поддържан, нощният живот също ще ви очарова. Хубавата им бира е просто бонус.
Пенсионерите в румънската столица пък пътуват безплатно с наземните превозни средства.
В Румъния постоянно правят инициативи, обвързани с пътуването в градския. Редица кметове насърчават и четенето, а в замяна предлагат безплатно пътуване. Звучи наистина чудесно, добре устроен живот. Хората там развиват своята мисъл, стараят се да бъдат образовани. А какво по-чудесно от това?

Минималната работна заплата в съседката е 1250 леи или 543 лева. В България колко е?
Билет за еднократно пътуване в Букурещ не се предлага, вариант е да си купите неперсонализирана карта с две пътувания за скромната сума от 2,60 леи (което по-груби сметки е около лев и десет).

Пътуването в румънската столица се осъществява само с безконтактни карти, които се зареждат при изчерпване на електронния портфейл. Те са поименни /персонализирани/ и неперсонализирани. Самата карта от първия тип например е безплатна при издаването.

За туристи или хора, които са за ден в столицата, много удобни са картите Multiplu. Цената за един ден за всички градски линии, но не и за експресните и тези в предградията, е 8 леи /3,48 лева/. Самата карта струва 1,6 леи /0,70 лева/.
В румънската столица се предлагат и седмични и 15-дневни карти, които са поименни. Седмичните са 17 леи /7,39 лева/, а 15 дневните – 25 леи /10,87 лева/. Останалите възможности са месечен абонамент - за една линия, за две линии или за всички градски линии.

За една линия месечната карта струва 30 леи /13,04 лева/, за две линии – 35 леи /15,22 лева/, за всички градски линии - 50 леи /21,74 лева/. Учениците, студентите и пенсионерите от провинцията ползват тези карти с 50 процента намаление.
Букурещ спокойно може да се нарече европейска столица, основната цел там не е да вдигат всичко, а да предлагат качествена услуга, да развиват обществото, да го стимулират да се образова.

Да се върнем ли в България? Не искате ли? Защо? Просто си пригответе 1, 60 лв.. Нямате ли? Защо? Бедни ли сте? Защо?
Европейци сме били, може би само в географските атласи.
/33