Съоръжението в Швейцария е факт, 69 години след първоначалната идея
Швейцария завърши най-дългият железопътен тунел в света и планира да го отвори за експлоатация през следващата седмица. Съоръжението Готард Бейс е дълго
57 километра и минава под швейцарските Алпи.

Неговото построяване отнема цели 69 години, като първоначалната идея е предложена от швейцарският архитект Карл Грюнер през 1947 г. Тогава той предрича, че визионерският проеткт ще бъде завършен до началото на 21-ви век,
но той закъснява с 16 години от крайния си пусков срок.
Новият най-дълъг тунел ще изпревари досегашният рекордьор тунелът Сейкан в Япония с 53,9 км. и вторият по дължина – тунелът под Ла Манша, който е дълъг 50,5 км.

Целта на Готард Бейс е да трансформира пътуването през сърцето на Европа. Сега пътуването от Цюрих до Милано, ще отнема 2 часа и 40 минути, с ас по-малко отколкото преди.
Очаква се дневният пътникопоток да се увеличи от 9000 на 15000 пасажера до 2020 г.
Друга цел, която изпълнява е да направи товарните железопътни превози по-ефикасни, като даде възможност за по-голям трафик и намали броя на дизеловите камиони по пътищата.

В изграждането на тунела са се включили 2400 строителни работници, а това е струвало на швейцарските данъкоплатци 8,25 млрд. британски паунда.
При изкопаването от строителната площадка са били извозени 28 млн. тона скална маса.

************************************************
