Истинска автомобилна реликва!
4/ През март 1936 година, точно преди 80 години, Горковският автомобилен завод (ГАЗ) започва първото в историята на тогавашния СССР серийно производство на лек автомобил. Моделът ГАЗ-М1 става един от символите на съветската епоха. П онова време, заводът носил името на Вячеслав Молотов, като М-1 означавал "Молотовец-1".
ГАЗ М-1 е с предноразположен двигател и задно задвижване, като се е предлагал във версии седан, пикап и кабриолет. Произвеждал се между 1937 и 1943 година, като наследил малосерийния ГАЗ-А, лицензен на Ford A.
Всъщност, ГАЗ М-1 също има общо с Ford Motor Company, но за разлика от ГАЗ-А не е изцяло лицензен, а използва някои американски технологии. Затова е обявен като първия масов съветски лек автомобил. На база лицензионно съглашение от 31 май 1929 между "синия овал" и Висшия стопански съвет на СССР, автомобилния завод в Горки получил правото да използва американски разработки при създаване на собствена продукция.
Първоначално било планирано М-1 да е съветски вариант на модела Ford Model B 40A от 1934 г. Американските партньори снабдили руснаците с чертежи и щампи за пълно лицензионно производство. Но се оказало, че тестваните оригинални фордове не били особено подходящи за експлоатация в условията на СССР. Затова, конструкторски колектив под ръководството на Андрей Липгарт направил самостоятелна разработка на базата на "американеца".
От модела на Ford руската "емка" се отличавала с по-усилено окачване с 4 надлъжно разположени ресьора, усилена рама с Х-образни допълнителни компоненти, щамповани плътни колела, вместо такива със спици, друг дизайн на капака и вратите, нова форма на радиатора и т.н.
ГАЗ изготвил три опитни образци през януари 1934 година, а първите серийни машини били асемблирани на 16 март 1936 г. На следващия ден новите ГАЗ М-1 били показани на ръководителите на съюза в Кремъл, а по спомен на Липгарт, след като се запознал с автомобила, Йосиф Сталин казал "Дай боже вескиму такъв автомобил!"
Същинското масово производство на ГАЗ М-1 се разгърнало на 20 май 1936 година, като първата партида от 40 бройки била изложена в сградата на Комитета по тежката промишленост Наркомтяжпром. С течение на времето, специалистите на ГАЗ постоянно модернизирали автомобила и доизпипвал детайлите, като се появили нови модификации. През 1937 г. ГАЗ М-1 била изложена в съветския павилион на световното промишлено изложение в Париж.
С "емки" били награждавани отличили се представители на партийния и индустриалния елит, военни, полярни изследователи, видни деятели на културата и др. Десетки екземпляри били разигравани в държавната лотария, но в свободна продажба автомобилът така и не бил пуснат. По наблюдения на чуждестранни изследователи, стойността на ГАЗ М-1 през 1938 - 39 г. била около 8 - 9 000 тогавашни рубли (или между 20 и 30 месечни заплати по онова време).
По данни на ГАЗ, между 1936 и 1942 година били произведени 62 888 екземпляра от М-1, а към 20 юни 1941 г. само в Червената армия били зачислени 10500 машини. През юни 1943 година, цехът за производство на купета в Горковския автозавод бил разрушен от немска бомбардировка, след която следващите модификации се асемблирали само от наличните в складовете резервни части.
След края на Втората световна война, от ГАЗ пускали ограничени серии на отделните модификации, а през 1946 г. на заводския конвейер стъпил новия модел лек автомобил ГАЗ М-20 "Победа". По информация на списание "За рулем", общото производство на М-1 достигнало около 80 000 бройки от различните вариации.
***
източник: http://auto.offnews.bg/
/35