Решихме да Ви покажем, държавите с най-много „приходи от” и „разходи за” туристически пътешествия. Ще видим и къде се намира България в тази класация
Парите от туризъм са жизненоважни за много малки икономики. Тук голяма роля играе историята, културата, природата и това, което страната може да предложи на своите посетители всъщност.
За икономистите, парите от туризъм, пък са чиста печалба, просто защото осигуряват на много от бедните страни, така нужната чуждестранна валута, с която се уравновесява баланса по текущата сметка. Освен това, туризмът, като индустрия е доста благоприятен, ако го развиеш както трябва, разбира се. Мениджърският състав, трябва да има добро образование, да е запознат и да прилага най-добрите световни практики, но останалите „изпълнители” могат да бъдат и не толкова квалифицирани, с което се дава възможност на широки маси от населението, особено в по-бедните държави да издържат себе си и своето семейство.
Туризмът е постоянно разрастваща се индустрия и като такава, всяка голяма и богата страна, също има интерес да привлече, колкото се може повече приходи. Решихме да Ви покажем, държавите с най-много „приходи от” и „разходи за” туристически пътешествия. Ще видим и къде се намира България в тази класация.
Учудващо, поне за нас е, че Съединените щати реализират най-много постъпления от чуждестранни туристи, които посещават тяхната страна. Става въпрос за цели 220 млрд. долара. Никой не отрича, че САЩ има прекрасна природа и невероятно забележителности, но с техният режим на изваждане на визи, е цяло чудо, че се нареждат първи.
Следващите три места са за европейските „туристически мечти” – Франция с 66,8 млрд. долара, Испания с 65,1 милиарда долара и Великобритания с 62,8 млрд. долара. Та кой не би искал да си изпече дупето, по плажовете на Палма де Майорка или да се разходи из разкошната френска провинция. А пък легендата за „френската романтика”, може да накара всяка девойка, да се отдаде в меланхолична отдаденост на Париж, за цял живот.
Сред туристическите колоси, вече попада и азиатският тигър Китай. Добре, че имат древна култура, с която да покажат нещо наистина изключително на света, защото с нивата на замърсяване и огромната пренаселеност, Китай не е особено атрактивна дестинация, да си изкарате лятната ваканция.
Все пак, през последните години, не спряхме да слушаме за „векът на Китай”, „доминацията на Китай” и това, по един или друг начин е запалило любопитството на милиони туристи.
Малка България, успява да реализира едва 4,6 милиарда долара в приходи. Не е зле, но все си мислим, че можем далеч повече. Вярно е, че нямаме много исторически и културни паметници, а може би е нужно да инвестираме в тяхното реставриране, защото наследството, което няколко цивилизации са оставили по нашите земи е уникално. Ние обаче разполагаме с прекрасни планини, зелени гори, минерални извори и пясък като сол. Кое от тези пропуснахме да обмислим, когато чертаехме бъдещето на туристическата индустрия, в края на 90-те?
Картината няма да е пълна, ако не погледнем и разходите на гражданите, по държави, които посещават и харчат парите си в чужди държави. Тук ситуацията е малко по-различна. Начело застава Китай, с разходи на своите граждани от 164,9 милиарда долара, за пътуване в чужбина. До преди 25 години, Народната освободителна армия, не позволяваше и кокошка да прехвръкне през границата им, а сега техните граждани са най-апетитната хапка, за всяка държава, която се стреми да развива своя туризъм.
Има един проблем, обаче. Носят се слухове, че китайците били много капризни туристи. Не харесвали западната храна и западните „атракции”. За китаеца, например, ходенето по музеи е прахосване на време и пари. Те просто не разбират, на какво трябва да се възхищават. Причината е китайския шовинизъм, според който няма нищо по-добро от тяхната родна поднебесна империя.
След Китай, ситуацията е идентична, като с приходите. Отново се появяват Съединените щати с 145,7 милиарда долара, Германия със 106,6 млрд. долара, Великобритания – 79,9 млрд. и Франция с 59,4 млрд. Русия е много близо до топ 5 със своите 55,4 млрд., което е добре за нас, понеже руският турист винаги е харесвал България.
Какво трябва да ни покаже тази класация? Ами първо, че не сме сами на този свят, и че има други държави, всъщност повечето държави, които се опитват да се намесят в разделянето на една все по-растяща баница. Баницата ще стане огромна в един момент, когато самолетните билети станат по-евтини, а развиващите се икономики, достигнат ниво на развитие, което предполага, отделянето на повече пари за развлечение и пари.
Ако България мисли перспективно, тя трябва да обърне внимание на развиващите се страни, които ще бъдат следващите големи донори на туристи. Китай е един такъв и може би, Министерството на туризма, трябва да се позамисли, как България може да угоди на капризите на китайците, защото в крайна сметка, това ще бъде голямата печеливша касичка, през следващите десетилетия.
/35