Съдът в Люксембург: Мониторингът над България и Румъния е задължителен, но препоръките му - не

Съдът в Люксембург: Мониторингът над България и Румъния е задължителен, но препоръките му - не - картинка 1

Това е мнението на генералния адвокат към Европейския съд Михал Бобек

Задължително е да има евромониторинг над правосъдието в Румъния, но страната не е длъжна да следва препоръките му.

Това е мнението на генералния адвокат към Европейския съд Михал Бобек по запитвания, изпратени към Съда. Заключението на генералния адвокат не обвързва магистратите, но те най-често се придържат към него, взимайки решението си.

Евродокладите за правосъдието (с официално име Механизъм за сътрудничество и проверка, МСП) бяха задължително условие за приемането на Румъния и България в ЕС. Макар предишният лидер на еврокомисията Жан-Клод Юнкер да обещаваше, че те ще бъдат спрени до края на мандата му, това не се случи - последният доклад от миналата година препоръчваше да се вземе такова решение, но формални стъпки за прекратяване на мониторинга не бяха предприети.

Той обаче скоро ще бъде заместен от Механизъм за върховенството на закона, който ще обхваща всички 27 държави и ще има по-детайлни критерии, с които да може да се постави обективна оценка за състоянието на правосъдието и основните свободи във всяка от тях. Очаква се първият доклад по него за България да излезе на 30 септември.

Румънският казус, разглеждан в Съда в Люксембург, е следният: В периода между септември 2018 г. и март 2019 г. румънското правителство приема пет извънредни постановления, които внасят изменения и допълнения в законите в областта на правосъдието. Някои от тези изменения са оценени негативно в докладите на Комисията по МСП от 2018 и 2019 г. В този контекст няколко румънски юрисдикции отправят преюдициални запитвания до Съда с цел той да установи естеството, правната сила и последиците на МСП и на периодичните доклади, приети въз основа на него. Съдът е приканен също така да установи дали препоръките, които се съдържат в докладите на комисията, са задължителни за румънските органи.

Генералният адвокат смята, че Решението за създаване на механизъм за сътрудничество и проверка е акт на институция на Съюза, който е бил валидно приет въз основа на Договора за присъединяването, и че това решение е правно обвързващо за Румъния. Периодичните доклади обаче, които са изготвени от комисията въз основа на него, не са правно обвързващи за тази държава членка, но следва надлежно да бъдат взети предвид от нея.

Той отбелязва, че докладите на Комисията по МСП не са задължителни и националните съдии не могат да се позовават на съдържащите се в тях препоръки, за да не приложат национални разпоредби, за които считат, че противоречат на препоръките. Румъния може да създава националните си институции и процедури както намери за добре, но трябва да докаже как те допринасят за постигането на показателите, съдържащи се в Решението за МСП.

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли Борисов да подаде оставка?

Отдавна трябваша да я подаде!

58.82%

Да, незабавно!

23.53%

Късно е, да си изкара мандата.

5.88%

Не, в никакъв случай!

5.88%

Кой е Борисов и защо му искат оставката?!

5.88%

Блогове