Системата за измами на матурите е гарантиран и печеливш бизнес, предлагащ лесен начин да пробиеш в живота
През настоящата година единственото шпионски сателитни системи не бяха включени в следенето за измамни практики, прилагани от учениците в деня на матурите. Явно това е пропуск, защото само няколко часа след началото на зрелостните изпити стана ясно, че продавачите на отговори са напълно подготвени да подсказват.
30 заловени мързеливци отчете просветното министерство. Но тази бройка всъщност изобщо не е важна.
Факт номер едно е, че образователното ведомство го издънват не учениците, а учителите или квесторите. Или и двете групи. Според категоричното мнение на министъра на образованието Меглена Кунева, този път не участват нито учители, нито директори, както е било преди. Доказателството било, че до 10 ч. отговорите не били изтекли.
И що за доказателство е това? Важното е отговорите да пристигнат навреме до учениците, които ги чакат и това се случи.
Всъщност най-малко вероятно е ученик да бъде изпълнител на схемата,
както се надява министърът, защото така ученикът трябва да поеме най-голям риск – веднъж да изнася теста, да го изпраща, а после и да приема отговорите.
Можем само да предполагаме колко са 12-класниците, които успешно са получили и също така успешно отбелязали отговорите в тестовете си. Със сигурност са повече от хванатите 30, колкото първоначално бяха отчетени.
Но бройката също не е същинският проблем. Проблемът е, че
системата за измами е гарантиран и печеливш бизнес, който удобно се обляга на родителско-ученическата убеденост, че измамата е начинът да се пробива напред в света.
Социалните мрежи се напълниха с критични мнения в защита на горките мили дечица, които били третирани като престъпници.
Оттук започва проблемът по същество. Родителите, които помагат на децата си да плащат за получаването на отговори са същите, които шофират след като са пили, които паркират където заварят, които считат за свое исконно право да нарушават нормите по свое осмотрение.
Всъщност във финалните изпити се ангажира ресурс, достоен за криминален екшън филм.
Среднощно генериране на въпроси; медии; публично избиране на вариант; камери в стаите, още камери, но вече със звук и следящи за странни движения; датчици, метал-детектори, запечатване на стаи, запечатване на тоалетни, след като казанчетата, тръбите и клозетните чинии са „преслушани“; идват специализирани автомобили за заглушаване на радио и друг вид ефирен сигнал, свалят се часовници.
И какво? В 10,30 ч. отговорите потичат към всички, които са платили за тях.
Догодина да образователното министерство да вземат „гол рентген“, какъвто съществува на много летища, ученичките да бъдат без сутиени, тези с протези и металкерамика в зъбите да носят нотариално заверен документ за това. Ето сега му е времето да стартират обществената поръчка – ще се сдобием с най-много „голи“ рентгени на глава на населението в света!
Преписването никога няма да спре, защото цялата идея за образованието е да бъде изкарана оценка.
Онези, които се интересуват от напредъка си (или са с амбициозни родители) ходят на частни уроци – всички са наясно, че училището не дава и минимална част от потребностите на децата. Веднъж ги унифицира, втори път не дава на по-умните да вървят напред. Тук не говорим за приема в елитни гимназии, а в своята група да бъдат първенци и да вървят напред. И не става дума за най-елитните ни ученици, които печелят международни награди, които са единици сред всички деца.
Системата на преподаване, ролята на учителите, съдържанието на учебния материал нямат допирна точка с онова, което е нужно на децата да знаят, когато напускат училище.
По неизвестни причини реформите в средното образование започват и свършват със заглавията на литературни произведения. И тъй като повечето бурно протестиращи срещу тези промени познават само заглавията на произведенията, в крайна сметка архаични и напълно ненужни текстове се връщат, за да докажат нагледно на децата колко безмислено е ученето.
Поредната онлайн истерия избухна по темата за възможното махане на „Българи от старо време“ на Любен Каравелов. То не бяха ревове за българщината, за традициите, за паметта.
Ами да отидем на първия пасаж на повестта:
Хаджи Генчо е такъв един българин, какъвто се рядко ражда и на Еньовден: такъв човек ти не можеш намери ни в Ингелизко. Хаджи Генчо е твърде почтен човек, твърде добър, много учен и разумен; той всичко знае и на всичко е готов да ти отговори, защото е жива душа и пъргаво сърце. По всичко се види, че тоя човек не е напразно имал уши и очи и не е напразно гълтал просеника! Между българите такъв един човек е чисто злато: у другите българи небосклонът е не твърде обширен и това, щото тия знаят, знаят го в еднакъв смисъл, който е останал у тях от дядо и от баба, а хаджи Генчо не е такъв, той обработва своето знание и ако е майка му знаяла три, то той знае цели триесет. Когато ти попиташ някой други българин за нещо, то той ще да ти каже това, щото е чул от майка си, а хаджи Генчо ще да ти разкаже за всичко подробно, като по книга.
За повечето ученици говоренето на Йода от „Междузвездни войни“ е далеч по-разбираемо и смислено.
Над 80 на сто от децата дори няма да смогнат да прочетат думите от този текст (който точно ще се сети, че Ингелизко е Англия?!), за откриване на съдържание и смисъл в този текст и дума не може да става.
Всъщност в безсмислието на изучавани дисциплини се корени неученето, от неученето следва идеята за бъде измамена системата, а оттам насетне и всичко друго, което излезе насреща. Психологията на измамата се заражда и възпитава още в началните класове, когато учители се правят, че преподават, а децата се правят, че учат.
Успоредно с поредното охранително фиаско на организираната по военни нормативи за сигурност матура, от транспортното министерство обявиха, че изпитите за шофьорска книжка вече ще се провеждат само в залите на автомобилната администрация, че всички курсисти ще бъдат отделени в самостоятелни клетки, че ще влизат за изпита след проверка на облеклото и каквото още решат.
А някой мислил ли е да качи всеки изпитван в балон с горещ въздух?
Така изпитваните хептен няма да могат да комуникират по между си. Можем да се превърнем в най-атрактивната страна в света, която на матура вдига десетки хиляди балони из цялата страна, за да предотврати подсказването. Но като знаем какви парашути бяха доставени за българската армия, като нищо по обществената поръчка ще ни дадат дефектни балони.
Това, което учениците безпогрешно знаят е, че няма ниво на държавно управление, откъдето да не извират измами. Какъв е проблемът тогава те да са част от цялото?
Всъщност няма значение дали тези, които се явяват на изпит пред държавните органи – ученици, студенти, кандидат-шофьори преписват или мамят по друг начин. Основанието за това започва в ранните години и е част от националната култура.
Затова нито министрите, нито организаторите на изпитите носят вина за тазгодишните издънки и поредната продажба на тестовете.
По своята организираност подсказваческата мафия е стройно организирана престъпна структура, чиито пипала не могат да бъдат отрязани от няколко камери и претърсване на тоалетни.
Какво не смеят да предприемат ръководителите на родното образование, след като така или иначе не знаят как да представят ученето като ценност: не смеят да наказват. Не просто да отстранят ученика от изпита, когато бъде заловен, а да анулират цялата му учебна година. И да не може да вземе диплома, докато те не се яви на изпити по всички изучавани предмети. Този подход трябва да бъде приет за всяка възраст. Така както не съществува половин истина, така не може да има и „само едно“ преписване. Още при първото хващане, оценките на детето по дадения предмет да се анулират и да се яви на изпит върху целия материал. Две такива наказания в едно училище ще свършат магията. Но! Никой не желае да го направи. И така културата на „да минем метър“ се превръща в утвърдена национална психология. Ето в тази си постоянност образованието ни не допуска грешка.
/10