Въпреки че обеща да се оттегли, "Джи Пи Груп" ще строи тунела "Железница"

Въпреки че обеща да се оттегли, "Джи Пи Груп" ще строи тунела "Железница" - картинка 1

Премиерът нареди компанията да бъде отстранена, но договорът за тунела на магистрала "Струма" е подписан вчера

Официално: обединението "АМ Струма Тунел 2018", в което основият участник е "Джи Пи Груп", ще строи тунел "Железница" от магистрала "Струма". 

Договорът между избрания през август изпълнител и Агенция "Пътна инфраструктура" е подписан в понеделник. От пътното ведомство днес потвърдиха това, пише Клуб Z. Стойността на договора е за над 185 млн. лв. без ДДС (тоест над 220 млн. лв. с ДДС). Това е и един от най-скъпите текущи пътни проекти. 

Историята би била просто обикновен финал на процедура по възлагане на обявена обществена поръчка, ако през есента на 2018 г. компанията "Джи Пи Груп" не бе обявила сама в официално изявление, че се оттегля от спечеления два месеца по-рано търг. 

Позиция на "Джи Пи Груп", която още се намира в сайта на компанията.

Въпросното изявление на "Джи Пи Груп" от 12 октомври дойде малко след като по-рано същия ден премиерът Бойко Борисов обяви: 

"Възложих на председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов (вече сменен - б.р.), спазвайки закона, да намери форми още днес “Джи Пи Груп” да се извади от проектите с европейско и държавно финансиране. Всеки, който е заподозрян и тече разследване - да се извади от конкурсите и да си докаже правотата и невинността.“

Премиерът бе цитиран от правителствената информационна служба. Думите му идват след разследване на сайта "Биволъ" и сигнал на вицепремиера Томислав Дончев до прокуратурата, свързан с работата на "Джи Пи Груп" и злоупотреба с европейски средства. Освен това държавното обвинение разследва и физическо лице от управата на компанията за пране на пари, съобщи на 15 октомври главният прокурор Сотир Цацаров.

Към момента не е известно разследването на прокуратурата да е приключило. 

В мотивите си да се откаже от строителството на тунела през октомври миналата година "Джи Пи Груп" отчете, че заради започналите проверки има реална опасност да не бъде спазен графикът за изпълнение на проекта, заради което пък България може да загуби финансирането на цялата магистрала "Струма" и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.

От АПИ пък обясняват сключването на договора така: 

"Спазвайки разпоредбите на Закона за обществените поръчки, Агенция „Пътна инфраструктура“ пристъпи към подписване на договора, след като Върховният административен съд се произнесе в полза на решението на АПИ за избор на изпълнител. В тази връзка на 15 януари т. г. агенцията изпрати искане до класираните участници - ДЗЗД „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“ и ДЗЗД „АМ Струма-ОП2: Тунел Железница“, за удължаване срока на валидност на офертите.

В получените отговори офертното си предложение потвърди ДЗЗД „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“ (тоест "Джи Пи Груп" - б.р.), а ДЗЗД „АМ Струма-ОП2: Тунел Железница“ (в което са „Главболгарстрой" АД и „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД) не удължава срока на валидността й"

В случая от пътното ведомство нямат много опции за реакция, защото обединението с участието на "Джи Пи Груп" така и така е избрано за изпълнител още преди разследванията. А незапочването на строежа би значело забавяне на проекта, а оттам - риск да се загуби европейското финансиране.Не е ясно обаче защо компанията е ревизирала отказа си от участие, нито как е спазен призивът на Бойко Борисов фирмата да бъде оттеглена от търгове с държавно или еврофинансиране. 

Срокът за изпълнение на проектирането и изпълнението на строително-монтажните работи на тунел „Железница“ (от км 366+720 до км 369+000) e 1060 календарни дни. Съоръжението ще бъде с две отделни тръби за движение в посока. Дължината на всяка тръба ще е около 2 км. Тунелът ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т. н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 132 м и 24 м, подпорна стена и др., припомнят от АПИ. 

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Трябва ли АЕЦ "Белене" да бъде построена?

Не.

56.00%

Да.

40.00%

Не мога да преценя.

4.00%

Блогове