Захарта предизвиква зависимост! Шест стъпки да се откажете от нея

Захарта предизвиква зависимост! Шест стъпки да се откажете от нея - картинка 1

Истинска абстиненция - мускулни болки и депресия, мъчат зависимите от сладко

Сладка и опасна – зависимостта от захарта вече се приема за заболяване, което може да се диагностицира официално.

Пристрастените към шоколада и сладкишите на практика са болни и даже могат да изпаднат в абстиненция. Често те усещат болка, световъртеж или пък гадене, ако не получат навреме спасителната си доза захар, обясняват явлението специалисти.

Зависимостта към сладкишите обаче може да бъде преодоляна, смятат диетолози. По примера на Миранда от „Сексът и градът”, която уби една шоколадова торта, като я поля с препарат за миене на съдове, а след това я изхвърли в кофата,

калоричните захарни изкушения трябва да бъдат премахнати от менюто поне за 14 дни,

пише novinar.bg. Това е срокът, за който тялото е способно да забрави за удоволствието, което му доставят сладкишите.

Пристъпите на абстинентен глад за сладко обаче изчезват почти напълно след не по-малко от 3-4 месеца, твърдят диетолозите.

Към захарта можем да се пристрастим точно както към други вещества, предизвикващи зависимост,

но тази към сладкото е много често срещана и производителите на храни и напитки, съдържащи захар, с голяма охота се грижат да задоволяват произлизащото от тази наша слабост търсене, обясняват специалисти.

Ето няколко стъпки, които трябва да извървите, за да се избавите от страстта към сладки изкупения:

1. Край на мантрата "едно парченце за награда"

Захарта активира центровете за "възнаграждение" в мозъка и спомага временно да се чувстваме добре. Това ни кара да се обръщаме отново и отново към захарните изделия, за да се награждаваме и да предизвикваме по-често тези приятни усещания. Не бива да се забравя обаче, че белите кристали сами по себе си представляват киселина. Натрупването им в тялото подпомага растежа на бактерии, водещи до чести инфекции и освен това ограничават ефективността на имунната система.

2. Удоволствието е голямо. Заменете го с друго - по-голямо!

Захарта активира същите рецептори в мозъка, които се „възбуждат” и при прием на наркотик. Когато те са стимулирани, могат да притъпят болката, както го правят аналгетиците. Това обаче променя химията в мозъка или, най-просто казано, ни "разбърква" главата. Когато консумираме захарна напитка или храна, тя стимулира бързото отделяне на инсулин от панкреаса. Инсулинът е необходим за движението на захарните молекули от кръвта в клетките, където се използват за енергия. Постоянната консумация на сладки неща през деня обаче прави клетките безчувствени и ги кара да не усвояват захарта, пише здраве.бг. Понякога даже се получава претоварване на тялото и панкреасът спира да работи на пълни обороти, което е пагубно за талията.

Намерете заместител на удоволствието от захарта! Всички знаем, че от любов се отслабва. Това е, защото влюбеността задейства същата верига на удоволствие, която и захарта, и наркотиците. Следователно, докато сте влюбени, нямате нужда от захар. Влюбете се, за да се отървете от зависимостите си!

3. Отървете се от болезнените признаци на пристрастеност

Силното пристрастяване към захарта може да бъде диагностицирано много лесно. Хората, вманиачени да похапват сладкиши, обикновено изпитват непреодолимо желание да „закусят” с шоколад или кроасан поне три пъти дневно. А ако пък наоколо няма нищо сладко, те започват да изпитват множество неприятни симптоми. Сред тях са не само лошо настроение, но и главоболие, депресия, тревожност, гняв, сънливост и даже мускулно-скелетни болки.

Това е най-неприятната част от играта. Но както и при влюбването, може да намерите заместител на болката - по-безопасна болка! Например умора от 3 километра бягане. При това, ще станете по-здрави и ще стегнете тялото.

4. А когато стигнем до умора, глад и ужас едновременно?

Много от захарните "наркомани" имат неконтролируеми пориви към храна. Зависимите от сладко буквално не могат да спрат да се тъпчат с торти и бонбони.
Обикновено хората се сещат за сладкишите следобед, когато са уморени от дългия работен ден. Лекарите обаче предупреждават, че това е погрешна тактика. В началото захарта наистина ни зарежда с енергия и подобрява умствената работа, но този ефект е краткотраен и след това бързо изпадаме в първоначалното си състояние на умора, обясняват специалистите. 

"Разбъркайте" ритъма на вашата абстиненция, излъжете я! Започнете с лека физическа умора рано сутринта - карайте колело до работното си място, например. Ходете на фитнес преди работа, не след.

Вместо след дългия работен ден да се довлечете в къщи и изтощени от стрес и абстинентен глад да се натъпчете с каквото ви падне под ръка, излезте с компания навън. Доказано е, че когато се хранят в група, разговаряйки помежду си, хората поглъщат по-бавно храната и чувството за ситост успява да предотврати преяждането. Освен това, удоволствието от общуването с приятели може да замести удоволствието от захарта.

5. Не започвайте и не завършвайте деня с нещо сладко.

Захарта има много имена, не е само онези бели кристалчета в пакет, купен от магазина. Има я в плодовете, в бонбоните, сладкишите, някои сосове, дори в зърнените храни. не пипайте бисквитите сутринта, нищо, че популярните реклами ви съветват да направите точно това. По-добре изяжте филийка пълнозърнест хляб с едно яйце и салата.

Също така, помислете за десерта след вечеря - наистина ли не можете без него?!

6. Извадете сладките неща от хапването между основните хранения.

Да, знаем, че фитнес инструкторите са ви обяснили - колкото по-често хапвате по малко, толкова по-добре работи метаболизмът ви. И наистина, ако между закуската и обяда хапнете нещо, после няма да сте озверели от глад и ще намалите количеството храна за обяд. По същия начин, ако към 4 следобед хапнете нещо дребно, няма да ометете две чинии за вечеря. 

Но със сигурност никой диетолог не би ви посъветвал менюто в тези междинни хапвания да се състои от вафли, сладки сокове и шоколад!

Заместете ги с крекери, един домат (и той съдържа захар!), ябълка... Фруктозата в плодовете се разгражда по-бързо и не се задържа толкова дълго в кръвта. 

 

/10

Facebook Коментари

Коментирай

Какво очаквате от българското председателство на Съвета на ЕС?

Управляващите ще използват повода да се хвалят.

56.52%

Българското кое?

26.09%

Опозицията ще използва повода да прояви активност.

8.70%

Ще "валят" медийни скандали - у нас и в чужбина.

8.70%

Бълагрия ще придобие сериозен авторитет на международната сцена.

0.00%

Блогове