Спомен от времето на социализма…
Навярно много от Вас помнят времето преди 1989 година. Култът на бившия първи Тодор Живков, забраната на късите поли в училище, реденето на опашки за хляб и чакането да си купиш кола и телевизор с години. Да, спомените на много от нас са изключително лоши, но тук няма да стане въпрос за политиката по времето на социализма, а ще обърнем внимание на един от символите на онова време – руският автомобил „Лада“.
Факт е, че тази кола е била соцмечта на много българи. Много трудно било да се сдобиеш с „Лада“, дори притежателите на такъв автомобил са се смятали за баровци. Една от причините за масовото търсене на съветския автомобил е неговата издръжливост и приспособеност към родните пътища, както и сравнително достъпната му цена.
Историята на колата започва на тази дата, 4-ти май 1966 г. Тогава в СССР по лиценз на италианската фирма “Фиат” започва производството на автомобилите “Жигули” и “Лада”.
Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада.
И така на 9 септември 1970г, когато българските работници и селяни набивали крак, на централният площад в София на поредната манифестация, от "Волжският автомобилен завод" (ВАЗ) излизат първите готови "Жигули". Необходимо е да кажем, че автомобилите били технически издържани и изключително модерни за времето си.
Това са автомобилите, с които СССР излиза и на пазара на Западна Европа. Първоначално „Лада“ се е продавала на символична цена, но не след дълго те набират популярност в страни като Германия и Франция. Именно затова руснаците разширяват модела. Проектираният през 1971г. прототип ВАЗ 1-1101 е изходна база за представената през 1983г. Lada Samara. Вторият прототип ВАЗ 2-1101 от 1973г. е предшественик на дебютиралата през 1976г. Lada Niva.
Но през 2012 година соцавтомобилът отпътува във времето. Собственик на руския производител на автомобилите „Лада” „АвтоВАЗ” вече е френско-японският консорциум Renault Nissan, като според международни агенции сделката е сключена за 750 млн. долара.
Въпреки че вече е в историята „Лада“ ще си остане един от най-желаните и скъпи за времето си автомобили. А, българите ще си спомняме с носталгия за най-желаната кола по време на социализма.
/34