Строители на "Хемус" разиграха фарс пред министър Комитова

Строители на "Хемус" разиграха фарс пред министър Комитова - картинка 1

Инспекция откри незаконни насипи и "парад" на тежка пътностроителна техника край Велико Търново

Истински цирк се разигра вчера на недовършената магистрала "Хемус, след като регионалният министър Виолета Комитова предупреди, че ще направи инспекция по трасето на участък №6  в района на бъдещия пътен възел Русе – Велико Търново.

След анонса за броени часове в района са били струпани цяла флотилия тежки машини - около 50 самосвала, булдозери, фадроми, багери. Предния ден там имаше само няколо багера, а днес мястото приличаше на изложение за пътностроителна техника, съобщиха от пресцентъра на МРРБ. Картината очевидно е била доста "театрална" - работниците на обекта са били по-малко от машините, а и не личало да вършат нещо, по-скоро маркирали присъствие. 

Сценарият фактически повтори случилото се на трасето на "Турски поток" през септември миналата година. Тогава активисти на движение "БОЕЦ" установиха, че на строителната площадка няма нито една българска машина и нито един български работник. Дни след това сдружението обяви, че ще посети отново същия ичастък, като този път ще доведе съмишленици от други граждански формации и политически партии и медии.

При второто посещение край участъка от строежа на тръбопровода бяха строени като на парад чисто нови багери и камиони, повечето не ползвани нито минута и все още с фабричните опаковки на седалките в кабината. Активистите на сдружението заснеха регистрационните табели на тежката строителна техника и се оказа, че това са машини, закупени със средства от европейската програма за енергийна ефективност, които по договор не могат да напускат обектите, за които са предназначени - кариери за добив на инертни материали, намиращи се на стотици километри от трасето на "Турски поток" . БОЕЦ изпрати сигнал до OLAF и Европейската комисия и фирмите-нарушители бяха санкционирани с пълната сума за покупката на машините. 

Изпълнител на строителните работи би трябвало да е държавната "Автомагистрали", но тъй като тя работи с "помощници", не е ясно дали представителната техника е нейна или на друга фирма. Нещата стават още по-трагикомични, защото според МРРБ обектът все още няма разрешение за строеж. В същото време проверката е показала, че тук неизвестно кога са текли строителни дейности - иззет е хумусният слой и са направени насипи, което очевидно е нарушение. 

Още във вторник Комитова предположи, че по време на инспекцията в сряда ще я посрещне "имитация на работа". Наскоро бе огласен одитен доклад на Сметната палата, според който строителството се бави, а държавното предприятие "Автомагистрали" е плащало на своите партньори щедри аванси за дейности, които ще се вършат след години. Това беше и основният мотив на министър Комитова вчера да уволни досегашното ръководство - тричленния  борд, в който Стоян Беличев е изпълнителен директор. Беличев, който е в отпуск, обяви, че отказва да напусне, защото ръководеното от него дружество имало много важни задачи.  

Вчера по време на проверката  на обекта министър Комитова обясни, че подготвителните процедури до издаването на разрешение за строеж ще отнемат много време и че до реални строителни дейности ще се стигне след 4-5 години. За обекта има проект, но няма издадено разрешение за строеж, "Автомагистрали“ ЕАД обаче вече е платило предварително около 90 млн. лв. за доставка на материали и наем на механизация, които ще са необходими след 5 години, посочи Комитова.

Служители на РДНСК Велико Търново вече са направили констатация за нарушенията. Следва те да се запознаят с наличните документи и да издадат констативен протокол за реализирани дейности в нарушение на Закона за устройство на територията, съобщиха от МРРБ.

/10

Facebook Коментари

Коментирай

За кого ще гласувате на предсрочните парламентарни избори?

Блогове